Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tv backar mer än landsortspress

Publicerad: 10 Juni 2014, 05:09

I maj backade reklaminvesteringarna i tv med 13 procent medan investeringarna i lokalpress minskade med 9 procent, enligt den senaste Mediebyråbarometern.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

”Mediekategorin tv fortsätter att tappa, drivet av det minskande tv-tittandet. Kategorin lider inte utav svag efterfrågan utan av ett för litet utbud. Tv-stationerna är i princip slutsålda, men kan inte leverera marknadens krav på tittare och tappar följaktligen intäkter. Medieinvesteringarna i tv backar nästan 13 procent i maj och uppvisar nu även en total tillbakagång hittills i år om nästan 2 procent”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i en kommentar.

Landsortspressen tappade 9 procent i maj, och har hållt sin position under året med en ackumulerad förändring på -0,4 procent, medan tv gick bakåt 13 procent och har tappat 1,7 procent hittills i år.

För övriga printkategorier var tappen större. Storstadspressen tappade 15 procent, populärpress 20 procent och kvällspress 26 procent. Enligt Jochum Forsell är det anmärkningsvärt att kvällspress backar så kraftigt en månad när de politiska partierna ökade sin annonsering. Annonseringen inför EU-valet verkar framför allt ha lyft utomhusreklamen som ökade med 14 procent.

Internet ökade med 12 procent, sök med 10 procent och radio med 17 procent.

”Mediekategorin radio fortsätter att uppvisa god tillväxt även under maj månad. Det nya mätsystemet, PPM, som infördes 2013 ledde initialt till osäkerhet och minskade intäkter under 2013. Osäkerheten verkar dock ha lagt sig och kategorin växer med nästan 17 procent i maj och 11 procent hittills i år”, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i en kommentar

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.