Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TV 4 avslutar samarbetet med ÖP

Publicerad: 19 April 2007, 07:00

TV 4 säger upp sitt avtal med Östersunds-Posten. Från och med 1 februari 2007 tar TV 4 själva hand om nyhetsbevakning och reklamförsäljning. - Det ska bli stimulerande att kriga mot Bonniers på vår hemmaplan, säger Göran Henriksson, vd för Östersunds Tidningar. (Uppdaterad)


Att TV 4 säger upp samarbetet beror på att kanalen från och med nästa årsskifte inte längre behöver betala koncessionsavgift för lokal-tv. I dagens avtal är det specificerat hur mycket lokalt material man ska sända.

Göran Henriksson säger att det var väntat att TV 4 skulle säga upp avtalet. ÖP kommer nu att lägga allt större resurser på webben.

– Om en månad kommer vi att lansera en ny stor satsning som gäller både webb och webb-tv.

Samarbetet mellan TV 4 och ÖP inleddes i november 2001. Sex ÖP-anställda (tre journalister och tre säljare) har arbetat med att leverera material och sälja annonser till TV 4 Mitt.

Avtalet med TV 4 har inneburit en intäkt för Östersunds-Posten på cirka en miljon kronor per år.

Vad händer med de sex anställda?

– Tjänsterna försvinner, men ingen av dem kommer att sägas upp, säger Göran Henriksson.

På onsdagseftermiddagen offentliggjorde TV 4 sina planer. I dag har TV 4 16 lokal-tv-bolag. Från och med februari 2008 kommer de att vara 24.

De åtta nya orterna blir, enligt uppgifter i Dagens Media, Borås, Helsingborg, Östersund, Örebro, Linköping, Norrköping, Kalmar, Karlskrona och Växjö. Sändningsredaktionerna kommer att finnas i Malmö, Göteborg, Stockholm och Umeå. Deras uppgift blir att sammanställa material från de 24 nyhetsredaktionerna.

Ett 60-tal tjänster kommer att flyttas till andra orter.

TV 4:s försäljningsmål för 2007 ligger på 450 miljoner kronor, vilket innebär en ökning med tio procent jämfört med i fjol.

Göran Henriksson hoppas att TV 4:s offensiv innebär att många lokala medier nu tvingas sätta fart på sina webb-tv-satsningar.

ÖP började med webb-tv i liten skala redan 2001, när samarbetet med TV 4 inleddes. Sedan ett år tillbaka har man dagliga nyhetssändningar.

– op.se är redan störst på nätet på den lokala marknaden och det ska vi fortsätta att vara även om vi nu får en ny konkurrent.

Är du orolig?

– Tvärtom, det ska bli stimulerande med ökad konkurrens.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.