Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Tuffare annonsläge bakom Bonniers nedskärning i Mittmedia

Publicerad: 13 Juni 2019, 11:59

Mikael Nestius. Foto: Andreas Elgstrand

Att annonsläget försämrats och att ekonomin på vissa titlar var sämre än vad Bonnier trott ligger bakom nedskärningen i norra Mittmedia. Nedskärningarna kommer inte räcka för att vända ekonomin, skriver Journalisten.


Ämnen i artikeln:

MittmediaJournalisten

Facket säger att framtidstron inom Mittmedia är borta efter att den nya ägaren Bonnier presenterat en minskning av personalstyrkan, som främst slår mot de norra tidningarna i koncernen.

Mikael Nestius förklarar nu bakgrunden till att man väljer att minska antalet journalister, trots att man tidigare sagt att man vill satsa på bra, lokalt innehåll. I en intervju med Journalisten säger han att ekonomin i koncernen blivit än sämre än tidigare. Annonsläget har försämrats sedan Bonnier tog över, och försäljningen har vikt mer än vad man trodde att den skulle göra.

Trots att man nu drar ned på personalen på flera titlar kommer dessa inte att kunna visa annat än röda siffror, säger Mikael Nestius till Journalisten.

– Inte ens med det här kommer vi att vända till ett positivt resultat i Ö-vik, Östersund, Västmanland och på Tidningen Ångermanland, säger han till tidningen.

Lucas De Vivo

Reporter


Ämnen i artikeln:

MittmediaJournalisten

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.