Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TU: Unga tror på papperstidning om 50 år

Publicerad: 28 Maj 2010, 11:58

Varannan svensk mellan 15 och 25 tror att papperstidningar kommer att finnas kvar om 50 år, visar en ny undersökning från TU och Ungdomsbarometern.


På frågan ”Tror du att fysiska tidningar kommer att finnas kvar om 50 år?” har hälften svarat ”Ja, papperstidningar kommer att fortsätta fylla en funktion även i framtiden”

Knappt 40 procent har svarat ”Nej, det kommer att finnas tidningar men bara i elektronisk form och drygt 10 procent har svarat ”Nej, traditionella tidningar kommer att ha spelat ut sin roll då”

Undersökningen har också delat upp unga i fyra grupper som konsumerar nyheter på olika sätt:

Vuxen-Viktor(ia) – den nyhetsorienterade mediekonsumenten. Söker i första hand utrikes- och forskningsnyheter och har papperstidningen som sitt huvudmedium. Finns framför allt i student- och storstäder.

Latte-Lisa – den nöjesorienterade mediekonsumenten. Läser främst nöjes- och modenyheter och är den aktivaste gruppen i bloggosfären .

Digital-Danne  – den snabbrörliga mediekonsumenten. Läser främst tekniknyheter och serier, är mest aktiv på forum och videodelningssajter.

Försiktiga Frida – den passiva mediekonsumenten. Konsumerar medier i lägre utsträckning än övriga grupper och är mer passiv följare än aktiv medskapare på nätet.

Hur man definierar att ha koll och vad man upplever sig ha koll på definierar i stor utsträckning hur och vilka medier man konsumerar. Och att ha koll betyder inte bara att hänga med i nöjes- och skvallervärlden. En stor grupp unga drivs av ett intresse för det som vi vuxna definierar som nyheter utrikesnyheter, forskning och politik, säger Jon Goland, ansvarig för Innovation och utveckling på TU i en kommentar.

Rapporten bygger på intervjuer med 4737 svenskar mellan 15 och 25 år.

Läs mer på TU.se

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.