Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TU startar kampanj om mediers trovärdighet

Publicerad: 23 Januari 2017, 06:23

I tre år, med start i dag, ska TU kampanja om mediernas trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare.


Ämnen i artikeln:

Jeanette GustafsdotterTU

Kampanjen inleds med debattartiklar och annonser i flera dagstidningar.

– Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informationskampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige i ett pressmeddelande.

Annonserna i första steget har budskap som ”Vi vägrar avpixla”, ”Pixlat av hänsyn” och ”Vi dömer inte, vi pixlar”.

– Mediernas trovärdighet har ifrågasatts förr. Men med en stor skillnad. Tidigare har misstroendet baserats på att allmänheten ville se en ökad hänsyn från pressen. I dag önskar många motsatsen. Medierna misstänks ibland för att mörka, att inte berätta sanningen, säger Jeanette Gustafsdotter.

I vår kommer nästa steg. Det ska ta upp systemet med ansvarig utgivare. Då presenterar också TU en studie om fejknyheter och trovärdighet.

– En del av misstron grundar sig på okunskap. Därför måste vi bli ännu bättre på att förklara hur ansvariga medier arbetar och varför vi gör på vissa sätt, säger Jeanette Gustafsdotter.

Ämnen i artikeln:

Jeanette GustafsdotterTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.