Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TU släpper native-rekommendationer

Publicerad: 22 Maj 2017, 06:28

Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. Foto: Jonas Hellsén

Allt fler medieföretag väljer att sälja nativelösningar och andra varianter av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll. Det ger nya affärsintäkter men ställer också krav på en ökad tydlighet mot publiken, menar TU – som därför lanserar rekommendationer vilka medlemsföretagen uppmanas att följa.


Ämnen i artikeln:

Jeanette GustafsdotterTU

TU vill att det ska framgå vad som är vad i redaktionella medier. Därför startades förra hösten en arbetsgrupp som skulle ta fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer om natives och andra varianter av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll. Nu har dessa antagits av styrelsen.

”Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi – och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar”, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för TU – Medier i Sverige.

Här kan du se TU:s rekommendationer.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Jeanette GustafsdotterTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.