Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TU:s vd efterlyser mer målgruppsanpassad journalistik

Publicerad: 21 September 2009, 02:27

Självklart ska svenska dagstidningar börja ta betalt för sitt redaktionella material på nätet. Frågan är inte om utan hur, skriver Anna Serner, vd för Tidningsutgivarna, på SvD:s Brännpunkt i dag.


Ämnen i artikeln:

Anna SernerTidningsutgivarna

Hon vill se ökad produktutveckling av sajterna; mer kvalificerad journalistik och unikt innehåll.

”Traditionella medier behöver involvera konsumenterna i hela processen. Såväl under själva planeringen, som under resan med tillkomsten av det redaktionella materialet och därefter när materialet fortsätter att utvecklas i bloggosfären och i sociala medier. Framgent blir det svårt att avgöra när en tidningsartikel börjar och slutar”, skriver Anna Serner.

För att klara det behöver de traditionella medierna lära sig mer om sin publik, fortsätter Serner. Kunskapen om vem journalisten skriver för kan vara nyckeln till att erbjuda rätt redaktionellt innehåll. Ju mer medierna vet om sin publik desto lättare kan det också vara att attrahera rätt annonsörer som vill betala för att nå rätt målgrupp.

Tidningsutgivarnas vd förespråkar dock inte en gemensam affärsmodell för branschen.

Läs debattartikeln här.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.