Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TU kritiskt: Ska statsmakten bestämma att medier kan vara ”skadliga”

Publicerad: 22 Maj 2008, 10:57

Regeringsrådet Marianne Eliason ska utreda filmcensuren och "skyddet av barn och unga mot skadligt medieinnehåll" i allmänhet. Tidningsutgivarnas tryckfrihetsexpert Per Hultengård är kritisk mot att regeringen med uppdraget förutsätter att det finns skadligt medieinnehåll.


Senast frågorna om medier, eventuella skador på unga av innehållet och hur medierna påverkar unga utreddes var 1990. Det ledde till flera förändrade och nya lagar.

Nu ska hela området ses över, bland annat för att biograftekniken utvecklats och digitaliserats – vilket inte lagstiftningen fungerar för.

I ett pressmeddelande säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth:

– Vi får inte heller glömma bort att granskningen av film för bio bara är en liten del av detta. De förebyggande insatserna för att skydda barn och unga – både mot skadligt medieinnehåll och skadlig mediepåverkan – är minst lika betydelsefulla. Översynen kommer därför att ta ett samlat grepp över hela området och Marianne Eliason är en erfaren jurist med de gedigna kunskaper som krävs för att utreda dessa komplicerade frågor.

I utredningsuppdraget ligger också att se över hur granskningen är organiserad, vilka avgifter som ska kunna tas ut och hur myndigheternas arbete med frågorna ska skötas.

Uppdraget ska redovisas senast den 31 maj 2009.

Tidningsutgivarnas Per Hultengård är kritisk till uppdraget från regeringen:

– Det är i sig problematiskt med en utredning som ges till utgångspunkt att det finns medieinnehåll som är ”skadligt”. Hur vet man det? Är det statsmaktens uppgift att definiera detta?

– Det kan finnas skäl att se över granskningslagen, men i uppdraget borde också ligga att överväga om inte filmcensuren en gång för alla borde avvecklas.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.