Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TT ägnar sig inte åt ryktesspridning

Undersökningsföretaget Novus vd Torbjörn Sjöström ställde i veckan frågan om TT ska ägna sig åt ryktesspridning. Svaret är enkelt, det ska TT naturligtvis inte göra. Det skriver TT:s redaktionschef Mats Johansson i en replik.

Publicerad: 20 November 2015, 11:40

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

TT

Torbjörn Sjöström påstår i en debattartikel på ett svepande sätt att TT gör det när resultat från undersökningar som saknar vetenskaplig grund används som underlag för nyheter. Problemet är enligt honom de självrekryterade paneler som några av de förekommande instituten använder.

TT har medvetet valt att återge resultaten från de undersökningar som återkommande speglar partisympatierna och som förekommer i de stora riksmedierna och därmed får stort genomslag i samhället. TT har som regel att tala om hur undersökningarna är gjorda, vilken metod som använts, frågeperiod och hur många som deltagit. Jag anser inte att det är att sprida ett rykte då vi redovisar hur den aktuella mätningen gått till.

Men om så anses vara fallet ställs avsevärt högre krav på nyhetsrapportering om politiska sympatier än om andra nyheter.

Man kan också förundras över att i praktiken inget av instituten, vetenskapliga metoder eller ej, prickar rätt på valresultatet som vart fjärde år är den exakta mätaren på den politiska opinionen. Åtminstone för opinionen den aktuella valdagen.

Vid det senaste valet 2014 var United Minds sista mätning inför valet närmast det slutliga valresultatet. Givet Sjöströms resonemang är det extra märkligt eftersom United Minds använde sig av en så kallad självrekryterad panel. Inte ens den stora vallokalsundersökning som gjordes utanför vallokalerna på själva valdagen och med över 12 000 tillfrågade kom närmare det riktiga resultatet än United Minds. Därmed inte sagt att en självrekryterad panel är bättre. Det blir mer ett exempel på att även om undersökningsresultaten vilar på vetenskaplig grund kan de inte påstå att de redovisar en sanning utan bara ett resultat av en mätning.

Vilken metod Torbjörn Sjöström använt sig av när han påstår att TT under året publicerat cirka 100 nyheter om undersökningar baserade på självrekryterade paneler vet jag inte. Men det borde ju vara en vetenskaplig metod. Min egen sökning visar att TT publicerat drygt 30 nyheter från de institut Torbjörn Sjöström angett att han avser men det kanske bara är en tillfällighet att vi kommer till olika resultat. Mätningar gör ju det ibland.

Mats Johansson, Redaktionschef, TT Nyhetsbyrån

mvredaktion

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

TT

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.