Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TS godkänner Hermes med anmärkning

Publicerad: 27 April 2007, 12:04

Hermes sökmotoroptimering har blivit hårt kritiserad från många håll. Nu har tjänsten reviderats av Tidningsstatistik. Den klarar revideringen, men får en anmärkning på just den punkt som företaget kritiserats för.


Enligt Anders Eriksson som lett TS-revisionen har Hermes granskats in i minsta detalj ”från vaggan till graven”.

– Kunderna är generellt väldigt nöjda med Hermes och företagets sätt att arbeta. Det uppfattas som ett seriöst och kundinriktat företag, säger han.

– Det enda vi har att anmärka på är att det finns irrelevanta ord i sökträffarna, vi har pratat med Hermes om det, och målet är att det ska vara borta till nästa revision.

Det formuleras på följande sätt i revisionsrapporten:
”Utifrån genomförd granskning finner vi dock att tillämpade arbetsmetoder avseende sökmotorernas krav på att inte fylla sidor med överflödiga eller irrelevanta sökord inte följs till fullo för samtliga kunder. Åtgärdsarbete har påbörjats och beräknas vara klart i samband med nästa revisionsrapport.”

Jonas Lindqvist på Hermes tror att revideringen kan betyda att Hermes inte måste hamna i försvarsställning lika ofta.

– Å ena sidan borde ju resultatet, det vill säga det man ser, vara viktigast. Men att ha en objektiv, trovärdig aktör i mediebranschen som går in i detalj i systemet i alla dess delar och säger att det är ändamålsenligt, då behöver man kanske inte försvara sig lika ofta, säger Jonas Lindqvist på Hermes.

Hermes har fått en del kritik, bland annat från Fredrik Nygren på Networkers.se här på Medievärldens debattsida.

– Om vi inte hade gett kunderna så stora resultat hade vi nog sluppit mycket av den här kritiken, säger Jonas Lindqvist.

Enligt honom ökar tidningarna sina besökssiffror så mycket för att de förtjänar det.

– De har tusentals artiklar, en ofta outnyttjad resurs. Vi hjälper dem att strukturera innehållet.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.