Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TS 2016 – vinnare och förlorare

Publicerad: 9 Mars 2017, 03:53

Dagspressens totalupplaga minskade med 4,2 procent under 2016. Vissa tappade mycket mer än så. Andra ökade faktiskt sin upplaga under året. UPPDATERAD med listan över tabeller och räckvidd.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenSvenska DagbladetArbetarbladetDala-DemokratenTSMittmedia

Den tidning som tappar mest är Dala-Demokraten som tappade 12,9 procent av sina prenumeranter under fjolåret. Arbetarbladet klarade sig bara marginellt bättre, där var tappet 12,4 procent. Länstidningen i Östersund kom med ett tapp på 11,6 procent på delad tredjeplats tillsammans med GP på listan över de som tappade mest upplaga under fjolåret.

De stora sjudagarstidningarna är de som förlorar mest upplaga, tappet där är på 6,3 procent. Sex- och femdagarstidningarna klarar sig bättre med minskningar på i genomsnitt 4,2 respektive 5,3 procent.

Svenska Dagbladet är tillsammans med Ölandsbladet de enda som ökar sina upplagor, båda med 1,3 procent. Svenska Dagbladets tillväxt beror på digitala framgångar enligt chefredaktör Fredric Karén: ”Pappersupplagan faller, men inte mer än att den digitala tillväxten kompenserar det.”

■ Tvådagarstidningen Norra Halland verkar ha tagit greppet över Kungsbacka. Tidningen ökar återigen sin upplaga, i år med 3,1 procent till totalt 10 100 ex. Samtidigt tappar konkurrenten Kungsbacka-Posten 9,8 procent till totalt 3 700 ex. Lokaltidningen Stenungsund, som också är en tvådagarstidning, ökade sin upplaga med 11,6 procent 2016.
Sammanlagt ingår 159 titlar i TS-mätningen för 2016, deras totala vardagsupplaga är 1 817 700 ex.

Här har vi samlat alla upplagor och räckvidder.

Läs mer om årets TS-siffror på Medievärden Premium, Koncernernas upplagetrender 2016
Samtliga TS-siffror här:

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.