Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TS 2008: Angelägen Sydsvenskan gör skillnad enligt Daniel Sandström

Publicerad: 23 Februari 2009, 07:30

- Att vi ökar beror på en kombination av att vi gör en angelägen tidning och har en bra upplageavdelning, säger Daniel Sandström, chefredaktör för Sydsvenskan, som är den stora tidning som ökade mest under 2008.


Ämnen i artikeln:

Daniel SandströmSydsvenskan

Vad menar du med angelägen?

– Vi satsar på gräv och stora avslöjanden, som hur några polismän betedde i Rosengård. Sydsvenskan gör skillnad. Vi har starka profiler på olika avdelningar, gör en av Sveriges bästa kultursidor och har stark lokal bevakning såväl i Malmö och Lund som Omkretsen Samtidigt har vi en fantastisk utrikesbevakning. Vi gör det stora och det lilla på samma gång och med samma engagemang. Det finns en dynamik i tidningen.

Och nu till upplageavdelningen?

– Vi är egentligen i händerna på ett system som inte är anpassat till dagens digitala verklighet. Det finns en undergångsstämning i tidningsbranschen, när det i själva verket handlar om att vi befinner oss i en guldålder. Men vi skulle behöva mer universella mätmetoder.

Och med denna framgång i ryggen ska nu om bara några veckor lansera Nya Sydsvenskan. Varför?

– Different but same, kan man säga. Men papperstidningen liksom webben måste hela tiden förnyas. Vi behöver skruva upp och ner volymen, skapa mer dynamik.

Daniel Sandström säger Sydsvenskan bara under senare tid fått flera bevis för att tidningen ”gör något helt rätt” och räknar upp utmärkelser, priset och nomineringar till enskilda medarbetare och team som bevis på det.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.