Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Trotzig: Storstad bakåt på marknaden

Publicerad: 1 September 2008, 04:17

Perioden april till juni var inte bra för storstadspressen. Man gick bakåt 3,8 procent på en marknad som växte med 5,2 procent. - Det var mer än vi hade förutspått, säger IRM:s vd Elisabeth Trotzig.


Till viss del beror tappet för storstadspressen på konjunkturen. Bland annat plats tappar fart. Men det handlar också om strukturella orsaker. Vissa aktörer, till exempel på motorsidan, flyttar pengar från papper till nät.

Landsortspressen går dock framåt. I princip i samma takt som marknaden i övrigt.

Kvällspressen ökar sina intäkter något, bland annat tack vare fotbolls-EM, men tappar marknadsandelar.

TV tar marknadsandelar, mycket beroende på digitaliseringen som innebär ett ökat antal kanaler.

– Det innebär sänkt pris – och sänkt tröskel, säger Elisabeth Trotzig.

Dagens kvartalsrapport var den sista med Elisabeth Trotzig som vd för IRM.

Ska du fira eller gråta?

– Jag vet inte. Det känns lite stort nu när jag tänker på det.

Den första november blir hon Sveriges första reklamombudsman.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.