Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Trotzig blir rekO

Publicerad: 13 Augusti 2008, 05:37

IRMs vd, Elisabeth Trotzig, blir Sveriges första reklamombudsman. - Det ska bli mycket spännande att vara pionjär.


I över 20 år har hon jobbat med reklam och media. De senaste 10 som vd för IRM, Institutet för reklam och mediestatistik. Men nu går hon från att ha koll på antal till att titta på innehållet.

Första november börjar Elisabeth Trotzig som reklamombudsman. Och kring årsskiftet räknar hon med att kansliet ska vara igång.

– Jag ber att få återkomma då om vad jag ska göra mer exakt.

Till sin hjälp kommer hon att ha två handläggare samt den kompetens som i dag finns hos Marknadsetiska rådet (MER och Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK).

Dels ska allmänheten ha möjlighet att anmäla annonser men RekO ska även själv ha möjlighet att bedöma om en annons till exempel är sexistisk. Ärendena ska avgöras av en eller flera nämnder.

Någon juridisk påföljd blir det inte för den annonsör söm fälls.

På frågan om hon redan nu kan peka ut en annons eller en kampanj som borde fällas av RekO slingrar sig Elisabeth Trotzig lite:

– Det förekommer hela tiden att kampanjer kliver över gränsen och det ligger ju i sakens natur. Reklam ska sticka ut, fånga uppmärksamhet och tänja gränser.

Elisabeth Trotzig har en jur kand i botten och har även jobbat på en advokatbyrå. Hon har även jobbat inom Bonnier Tidskrifter ett flertal år.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.