Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Trots tidskriftsraset – Aller medias omsättning stabil

Publicerad: 17 Januari 2019, 06:39

Aller media. Foto: Linnéa Kihlström

Aller Media AB gör ett rörelseresultat på nära 100 miljoner kronor. Koncernens omsättning ligger fast kring 1,7 miljarder kronor, trots att intäkterna från tidskrifterna faller. "Våra digitala intäkter ökar mer än marknaden och vi växer främst genom förvärv", förklarar vd Bodil Ericsson Torp.


Ämnen i artikeln:

Bodil Ericsson TorpAller Media

Svenska Aller media redovisar i dag det räkenskapsår som slutade den 30 september. Där framgår att Aller haft strukturkostnader på 45 miljoner kronor då koncernen gjorde sig av med omkring 120 anställda.
Koncernens rörelseresultat (ebitda) är 196 miljoner kronor. Men där ingår en reavinst på 120 miljoner för fastigheten på Tysta Gatan 12 på Östermalm som sålts till finansmannen Fredrik Lundbergs dotter Katarina Martinson. I huset som nu blir bostad har tidigare bland annat Svensk Damtidning och FAB Media suttit.

Aller media delar ut 100 miljoner kronor till koncernmodern i Danmark. Dessutom tar danska Aller 22 miljoner i royalty för tidningstitlar samt tiotals oredovisade miljoner i ”management fee”.

Om fastighetsvinsten, strukturkostnaderna, royalty och koncerninterna avgifter exkluderas blir rörelseresultatet på den svenska verksamheten omkring 100 miljoner kronor.

I koncernen ingår förutom Aller Media AB dotterbolagen Aller Brand Studios, Make Your Mark, OTW samt kommunikationsbyrån Narva, där 75 procent förvärvades under året för 29 miljoner kronor. Under året såldes tidskriften Café till Egmont med motivet att renodla Aller medias produkter mot en övervägande kvinnlig publik.

Aller media har ett växande samarbete med Aftonbladet inom området livsstil och producerar kvällstidningens Söndagsbilagan och Klick. En trolig fortsättning på samarbetet vore att Aftonbladet köpte innehåll av Aller media till sin Plustjänst för att möta Expressens Premium som vill använda material från Bonnier Magazines & Brands (tidigare Bonnier Tidskrifter).

Men den klassiska tidskriftsmarknaden är under ständig press, säger Bodil Ericsson Torp:

– Printintäkterna minskar med 70–90 miljoner om året, vilket gör att vi ständigt måste ställa om, växa organiskt och göra smarta förvärv.

Aller media införde före jul en betaltjänst för bonusmaterial hos Svensk Damtidning och snart följer Hänt-gruppen efter.

– Även annonsaffären är fortsatt mycket viktig och digitaliseringen har flera positiva effekter, säger Bodil Ericsson Torp. Vi har under flera år tagit marknadsandelar i vår B2B affär. Vi har lyckats med den digitala utvecklingen och ser en mycket stark tillväxt i digitala B2B-intäkter. Vi har även lyckats bibehålla våra annonsintäkter i print på samma nivå som föregående år, vilket är extremt starkt i en kraftigt vikande printmarknad. Vi har hela tiden legat i framkant i både influenceraffären och nativedelen som vi utvecklar med mycket god och lönsam tillväxt.

Leif Holmkvist

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.