Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Trots satsningen DN tappar i Stockholm

Publicerad: 3 Oktober 2012, 20:29

På ett år har Dagens Nyheter tappat närmare sju procent av sin räckvidd i Stockholm. Trots satsningen på att bevaka huvudkommunen bättre.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

DN har i dag 507 000 vardagsläsare i Stockholm. För ett år sedan var siffran 543 000. Så satsningen på en egen rygg för Stockholmsmaterialet samt det redaktionella och kommersiella arbetet som lagts ner verkar inte ha fungerat. Tidningen har tappat mer i 08-området än vad den gjort totalt. 6,7 procent i region A1 jämfört med 5 procent för hela landet.

Svenska Dagbladet har en liknande räckviddsutveckling. I Stockholm har SvD tappat 7 procent av räckvidden på ett år och över hela landet är minskningen 5,2 procent.

Det går inte att förklara räckviddstappen med att folk läser gratistidningar. Metro har tappat 4,3 procent av sin räckvidd i Stockholm på ett år och även Mitt-i-tidningarna har minskat något.

Sydsvenskan har tappat närmare 40 000 läsare på ett år. Även City Skåne har minskat jämfört med samma period i fjol, nu är tidningens totala räckvidd 15 000 lägre än i fjol (-6,8 procent). Samma öde har drabbat Metro Skåne vars räckvidd sjunkit 33 000 på år. (-11 procent)

Aftonbladet har tappat 111 000 läsare på ett år (-10,5 procent). Expressen med GT och Kvällsposten har förlorat lika många läsare, 111 000 stycken, men fler relativt sett 11,8 procent.

Medievärlden har sökt DN:s publisher Gunilla Herlitz för en kommentar.

Ska nya DN lyckas ta vid efter Stockholm City?

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Orvesto Konsument

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.