Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Trots annonstapp – vinst för Gota Media

Publicerad: 26 April 2019, 07:15

Gota Media har, trots ett kraftigt annonstapp, gjort ett positivt resultat för 2018. Besparingar, prishöjningar och eget distributionsbolag räddar bolagets ekonomi, visar bolagets bokslut.


Ämnen i artikeln:

Gota Media

Gota Media gör ett rörelseresultat (ebit) på 6 miljoner kronor 2018. Efter att ha räknat in skattekostnader, som ger koncernen 4 miljoner kronor tillbaka och 1 miljon i överskott på engångskostnader landar vinsten på 11 miljoner kronor. Bolagets aktieägare får 6 miljoner kronor i utdelning, det framkommer i bolagets bokslut som nu blivit offentligt.

Att Gota Media får tillbaka pengar från skattemyndigheterna beror på att bolaget har stora underskott som de kan dra av mot skatten, vilket gör att skattekostnaderna blir positiva för bolaget. Bland annat blev man från den 1 januari 2018 helägare av Skåne Media, som har stora underskott.

Bolagets annonsintäkter minskade kraftigt under året. Enligt bolagets ekonomichef Jonas Carlsson backade intäkterna främst under hösten, i likhet med många andra koncerner. Det gör att annonsintäkterna under 2018 minskade med totalt 48 miljoner kronor, motsvarande 9,6 procent av annonsintäkter. Samtidigt växte det andra intäktsbenet, läsarintäkterna, med enbart 6 miljoner.

Planen för att vända siffrorna är dels att bromsa annonstappet. Det ska ge genom att koncernen ska bli en mer komplett mediepartner, säger Jonas Carlsson.

– Vår strategi är att se helheten hos våra kunder och hjälpa dem med det. Vi ska hjälpa kunder med deras marknadsföringsbehov i alla kanaler. En strategi i detta är att vi gått in ytterligare och blir största ägare i Viva Media, som är en av Sveriges fem största mediebyrårer på den digitala sidan.

Samtidigt vill man öka intäkterna från läsarna. Redan under 2018 ökade intäkterna från läsare, trots att TS-upplagan sjönk. Det var till följd av att man höjde priset på prenumerationerna. I budgeten för 2019 finns fortsatta höjningar av priserna för bolagets produkter. Dessutom räknas sänkningen av digitalmomsen ge en ökning av läsarintäkterna.

– Vi har budgeterat för högre läsarintäkter 2019. Det har mycket att göra med fokus på läsaraffären som är den viktiga biten framöver för oss, säger Jonas Carlsson.

Hur priskänsliga är era läsare?

– Om vi tittar på betalningsgraden minskar den något under 2018, men mindre än 2017 och det är ett positivt tecken. Vi kan nu också mer kundanpassa vårt erbjudande med våra olika paket som vi säljer. Det gör att vi kan hitta en ny målgrupp som vi inte haft tidigare – framför allt på den digitala sidan – som kan ge intäkter som vi inte haft innan, säger Jonas Carlsson.

En annan förändring för Gota Media under 2018 var att man startade ett eget distributionsbolag. Det ger intäkter på 96 miljoner kronor till koncernen. Samtidigt sparar man pengar på distributionen av tidningarna. Bland annat levererar man tidningar, brev och paket åt andra bolag. Distributionsbolaget gör också att antalet anställda i koncernen ökar från 724 till 1.225 personer.

– Det var väldigt viktigt för att skaffa oss kontroll över utvecklingen av distributionen, så det är ett strategiskt beslut att ta över den i egen regi, säger Jonas Carlsson.

Jonas Carlsson framhåller att Gota Media, trots annonstappet, klarar ekonomin också tack vare besparingar i företagen.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Gota Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.