Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Trendig design ökar kraven på redigerarna

Publicerad: 22 April 2010, 07:17

Det har blivit mer färg. Och fler slabbseriffer. Det är två av förändringarna de senaste åren på designfronten. Tittar man framåt blir redigerarnas roll mer att vässa innehåll än form. Det tror TA:s chefredaktör Rickard Frank som också har ett mångårigt förflutet som tidningskonsult.


Några tydliga trender som han sett de senaste åren:

Ökat fokus på struktur och funktionalitet. Vilket medfört att ett antal tidningar allt mer börjar likna varandra. Döljer man rubrikerna är det svårt att till exempel se skillnad mellan Metro och Svenska Dagbladet. Även Sydsvenskan ibland.

Mer färg och grafiska signaler på sidorna. Något som inte minst kännetecknar många tidningar som Nordström & Frank gjort om, till exempel Norrtelje Tidning och Stockholm City.  Det ställer krav på redigerarnas blick för hantverket. Går man över gränsen blir det bara väldigt plottrigt.

Kortare texter. Ett tydligt exempel är Norran i Skellefteå. Där är den övre gränsen 1 800 tecken. En trend som Rickard Frank inte har stor förståelse för. Visst måste man få skriva längre om det är värt det.

Tittar man framåt tror han att redigerarnas roll allt mer kommer att gå över till att bli sidredaktörer.

Kommer redigerarnas betydelse att minska eller öka i framtiden?
   Deras roll blir absolut viktigare. För samtidigt som tiden till själva sidlösningen blir mindre blir det allt viktigare att jobba på innehållet det vill säga rubriker, bilder och ingresser etcetera.

Därför gäller det att vara tidig med en hypotes om vad och hur man vill berätta. Och för det krävs det kompetenta redigerare som kan tänka i förväg.

Tidningarna kommer också att gå över till allt mer avancerade upplägg för att skapa möjlighet till ökad variation. Det kommer dock inte att handla om att malla sidor. Utan tvärtom tror Rickard Frank:

   Mallar har motsatt effekt. Snarare kommer det att handla om mer komplexa verktyg för att planera tidningen.

Rickard Frank tror också att antalet bilagor kommer att bli fler. Med tydliga teman och andra format än tabloid.

   Även med bra och tung samhällsjournalistik.

Går det i dessa tider av allt mer slimmade redaktioner?
   Absolut. Det gäller bara att hitta smarta sätt att jobba. Och våga skaffa sig sådana rutiner som ger utrymme för den typen av journalistik.

Det går inte att följa minsta motståndets lag menar han.
Tidningarna måste göra det svårare för sig. De som gör det för enkelt för sig kommer att dö.

Några favoriter:

Den portugisiska tidningen i och italienska IL.
Spännande och mycket nytänk. Men det vette fan om den skulle fungera i Sverige. I så fall måste man börja med en helt ny produkt. Det går nog inte göra om en befintlig.

Läs en intervju med I:s chefredaktör här:

Se IL på Flickr här:

Danska Politiken: Fantastiskt hantverk från Palmer & Watson och många begåvade medarbetare som varje dag gör kreativa lösningar.

Metro innan senaste omgörningen: Wonderboys var grymma.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.