Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Trendbrott på den norska reklammarknaden

Publicerad: 7 April 2010, 07:27

Det ljusnar på reklammarknaden i Norge. Under årets två första månader ökade annonseringen totalt med 3,7 procent. Direktreklam och internet hade störst ökning, men även annonseringen i tidningar steg något.


Ämnen i artikeln:

Norge

År 2009 var ett riktigt bottenår för reklammarknaden i Norge. Då sjönk omsättningen för annonsering med 15 procent, eller 1,2 miljarder norska kronor. Mot denna bakgrund är siffrorna från detta års två första månader en verklig vitamininjektion för branschen.

Under januari och februari i år växte reklammarknaden med 3,7 procent till totalt 1,1 miljarder kronor jämfört med samma period i fjol. Direktreklamen ökade mest, med hela 27,7 procent medan internet steg med 15,3 procent. Tidningarna ökade sin annonsering med 5,1 procent medan radio och tv gick tillbaka med 8,7 respektive 4,5 procent.

Siffrorna kommer från Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO), som bygger sin statistik på rapportering från de största mediebyråerna i Norge. På MIO tror man att siffrorna för januari och februari markerar ett trendbrott i den hittills dystra utvecklingen på reklammarknaden.

* Vi ser nu en liten ljusning i annonseringen, säger styrelseordföranden i MIO, Arne-Inge Christophersen, till Medievärlden. Det rör sig om en stabil utveckling som för hela året kan ge en ökning i reklamomsättningen på högst två procent.

* Det är internet och direktreklam som ökar mest, och den utvecklingen kommer att fortsätta på dessa områden. Annonsörerna agerar i dag mycket kortsiktigt och väljer därför direktreklam, som i regel handlar om kundtidningar, och internet.

Att tv gått tillbaka beror helt enkelt på att det var vinter-OS i början av året och folk då valde att se på public service-kanalerna framför de kommersiella kanalerna.

* Vi räknar med att det framöver kommer att ske en omfördelningen av reklamkronorna från print till digitala medier. Vi tror att tv-reklamen kommer att gå  fram resten av året, liksom reklamen på internet och i alla de nya digitala medierna som iPad och mobiltelefoner. Däremot väntar vi en nedgång för annonsering på print för resten av året, säger Arne-Inge Christophersen.

Fortfarande är det tv som har den största marknadsandelen på reklamområdet; den ligger på 30,4 procent. Därnäst kommer dagspressen med 30,0 procent. Internet intar tredje plats med 14,7 procent och direktreklamen fjärde med 10,3 procent.

Christer Källström

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Norge

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.