Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tre tidningar klandras för diagnos på SD-politiker

Publicerad: 21 November 2013, 09:56

Sundsvalls Tidning, Expressen och Aftonbladet klandras för att ha publicerat en diagnos på en SD-politiker.


I samband med artiklar om att riksdagsledamoten levt på bidrag publicerade tidningarna också en medicinsk diagnos. Det är en uppgift av integritetskänslig karaktär som inte behövs för att berätta historien om bidragen, skriver Allmänhetens Pressombudsman. Han får medhåll av nämnden som klandrar de tre tidningarna.

Att däremot skriva om att politikern levt på bidrag är inte skäl för klander, eftersom politikern är i en position där han får finna sig i sådan granskning, enligt PO.

När det gäller artiklar i Sundsvalls Tidning om att riksdagsledamoten är gift med en invandrare finner PO inte skäl för klander. ”Invandringsfrågor är centrala för Sverigedemokraterna. Mot den bakgrunden finns det inget att invända mot att saken tas upp för behandling i tidningen”, skriver PO. ”Vad som inte kan tolereras är kritiska eller kränkande påståenden om anmälaren. Min uppfattning är att inga sådana har lämnats.”

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.