Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tre klandras av PON

Publicerad: 30 November 2007, 14:49

Sydsvenskan, Metro och Världen idag klandras av Pressens Opinionsnämnd. Sydsvenskan klandras för att ha publicerat namn på en läkare som åtalas för storsvindel. (Uppdaterad)


PON anser, till skillnad från PO, att allmänintresset inte är tillräckligt starkt för att motivera att namnet publiceras i anslutning till åtalet.

I Metros fall gäller det ett reportage från en skola i Rinkeby. I artikeln förekommer ett barn i ett sammanhang, som enligt den person som PO-anmält publiceringen, uppfattas som negativt. Anmälaren hävdar också att andra detaljer i texten är felaktiga. PON klandrar Metro för att ha åsidosatt publicistisk sed.

Även Världen idag klandras för att ha åsidosatt god publicistisk sed. Det gäller ett reportage om en familj, där det i texten framkom att barnen anmält den ena föräldern för fysiska, psykiska och sexuella övergrepp. Föräldern pekades också ut som psykiskt sjuk.

PON gör samma bedömning som PO, att en del av upplysningarna i artiklarna var tillräckliga för att kunna peka ut anmälaren, åtminstone inför personer som hade viss kännedom om fallet.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.