Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Trafiken dyker med betalvägg

Publicerad: 26 Maj 2010, 05:52

Snart aktiverar Times och Sunday Times sina betalväggar. Så vill man studera tidningssajternas nya form utan att betala har man bara några veckor på sig. Åtgärden kommer att leda till ett gigantiskt läsartapp tror Sunday Times ledning.


Inom fyra veckor räknar man med att det inte längre ska gå att surfa fritt på Times och Sunday Times. John Witherow, chefredaktör på Sunday Times, tror att han då kommer att förlora närmare 90 procent av trafiken till sajten enligt journalism.co.uk.

Inte minst på grund av att sökmotorerna inte kan indexera innehållet då det enda som blir tillgängligt för dessa är själva förstasidan.

Times vd, Danny Finkelstein, säger till paidcontent:uk att han har läsarna med sig på detta:

   Det här var den modell som de ville ha.

   Vi skäms inte för det här. Vi försöker få folk att betala för journalistik och vi vill göra det på ett enkelt sätt.

Fler röster:

Future Magazines vd Stevie Spring: Lycka till. Jag hoppas det går bra men marknadslagarna pekar på att det inte ska göra det. Men det är ett experiment de har råd med. (guardian.co.uk)

Financial Times techblogg: Största överraskningen är att the Times inte planerar någon splashy kampanj för att lansera sin betalvägg utan litar helt på att puffa för den i tidningen. En försiktig och väldigt analog start för ett av de största experimenten i modern digital media.

TechCrunch: Genom att använd Flash och gammeldags betalväggar hindrar The Times sig själva från framtiden som finns i HTML5 och den utveckling som kommer där.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.