Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Toppchefer får lämna LRF

Publicerad: 8 november 2011, 12:04

Åsa Holmström är en av tre toppchefer som får lämna företaget när nya vd:n Ruben Jacobsson organiserar om. Vi ska införa ett mer deltagande ledarskap, säger han.


Ämnen i artikeln:

LRF Media

LRF Media inför en ny ledningsorganisation som ska vara sjösatt den 1 april 2012. Enligt ett pressmeddelande ”har företaget kommit överens med tre chefer att de lämnar sina befattningar”. Nu påbörjas rekryteringen av deras ersättare.

Jag har fört samtal med dem och vi har kommit överens om att de lämnar sina befattningar, vi har också kommit överens om att inte kommentera varför, säger Ruben Jacobsson.

Vad händer nu?

Vi ska införa en ny ledarorganisation där medarbetarna ska ta betydligt mer ansvar än idag.

Kommer det att innebära att ni minskar personalen också?

Nej, det handlar inte alls om det. Även om det naturligtvis kan innebära att vi stuvar om lite, att någon tjänst försvinner och att några kravprofiler ändras.

Och hur ska organisationen se ut när det är klart?

Det jag har sagt på mötet är att ”jag vet ju precis vad jag vill göra, men jag vill veta vad ni tycker”. Det finns så mycket duktigt folk i den här organisationen, och det viktiga är att de får vara med och tycka och tänka.

Men kan du inte säga vad är det DU vill göra?

Nej, det har jag ju inte berättat för personalen, och det tänker jag inte berätta för dig. Det är en grupprocess som ska stötas och blötas.

Hur blir årets resultat?

Vi har det besvärligt, precis som alla andra förlag, eftersom det finns för många titlar på marknaden. Årets resultat blir betydligt sämre än förra årets.

Och nästa år?

Jag tror att det blir besvärligt, men att det blir bättre. Vi gör en del just nu för att kompensera för inkomstbortfallet.

Ruben Jacobsson tar över LRF Media

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.