Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tommy Ljung: ”rest-TU” är lite konturlöst

Publicerad: 18 Mars 2009, 13:01

Först ut i serien om TU:s framtid är Tommy Ljung, vd för Södermanlands Nyheter:


Ämnen i artikeln:

Södermanlands NyheterTU

Vad tycker du om ett uppdelat TU?

–  Det finns en positiv grundsyn i koncernen som jag delar. Men jag är lite konfunderad över lågmäldheten i debatten. Jag ser två orsaker. Dels att det finns en enig styrelse och ett genomtänkt koncept och att delningen kommer att äga rum oavsett samt dels att alla har fullt upp med den egna verksamheten just nu.

–  Dessutom är ”rest-TU” alltså inte arbetsgivardelen, lite konturlöst ännu så länge.

–  Rent medlemsdemokratiskt kan en vidgning av medlemskretsen vara en bra åtgärd som kan vitalisera organisationen. Det är viktigt att vi som representerar de mindre företagen de facto också har ett inflytande.

Vad ska TU ägna sig åt?

–    Jag ser inga behov av avvikelser från den nuvarande agendan. Men det är viktigt att fokusera på kärnverksamheten. Ibland kan jag känna att det är för lite prat om tidningar och tidningsutveckling.

Något organisationen inte ska ägna sig åt?

– Det jag brinner minst för är de internationella frågorna. Att de är behövliga går över min horisont. Sedan får jag inga vibbar av TiS-verksamheten. Den känns för snäv och för konservativ.

Vilken nytta har du av dagens TU?

–    Främst för rådgivning inom arbetsrättsområdet. I övrigt är den påtagliga företagsnyttan inte så påtaglig.

Vad får medlemskapet kosta?

–    Bra fråga. Kostnadsfrågorna har fått nytt aktuellt fokus. Jag har inte något i princip mot den nuvarande nivån men bejakar ett förbilligande. Det betyder mer än någonsin.

Kommer ni att vara medlem i bägge organisationerna?

–    Så vitt jag kan se. Det är för riskfyllt att ställa sig utanför.

Ämnen i artikeln:

Södermanlands NyheterTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.