Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tomas Brunegård om Stampens 2010

Publicerad: 24 Februari 2011, 12:43

Stampens vd Tomas Brunegård kommenterar resultatet för koncernens olika verksamhetsområden. Målet att fördubbla omsättningen ligger kvar, men tidsperioden har förlängts.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenMediabolaget VästkustenGisabPromediaStampen Media PartnerTomas BrunegårdStampen

Jag är nöjd med 2010. Det är en stabil tillväxt tvärsöver hela linjen, med undantag för V-tab som haft ett hack i kurvan, säger Tomas Brunegård.

Det försämrade resultatet beror på förvärven och att den nya anläggningen i Landvetter kostade mer än beräknat, säger Tomas Brunegård.

V-tab ska nu genomföra ett resultatförbättringsprogram på 95 miljoner, som ska ge full effekt vid utgången av 2012.

Där är det lite tufft. Det är fina lokaltidningar. Några ligger i områden som varit extremt utsatta för lågkonjunkturen, och det har slagit hårt mot annonsförsäljningen. Min bedömning är att de kommer igen.

Det har varit en lång process. Många av Promedias tidningar ligger i bra områden, som Västerås, Örebro, Nynäshamn, Norrtälje och Södertälje. Det här är bara första steget i Promedias resultatförbättring, det finns en väldigt stor potential.

Inte minst upplageintäkterna har utvecklats bra för GP. Tidningen har gjort sig mindre konjunkturberoende än den var under min tid som vd.

Gisab går som tåget, de har verkligen överträffat förväntningarna. Vi köpte samma dag som Lehman Brothers gick i konkurs så det var ett ganska riskabelt köp.

Gisab har tjänat mycket på synergiaffärerna med Promedia där man bytt titlar, och Lidingö Tidning gick från Promedia till Gisab.

Gisab var de stora vinnarna i den affären. Men det handlar också om att Stockholms lokalmarknad är stor, intressant och har mycket mer potential.

Stampen Media Partner utvecklas väl, jag vill särskilt lyfta fram Mobiento, sajten Familjeliv som haft en fantastisk lönsamhets- och trafikutveckling och det nyförvärvade Wall Street.

Marginalen för hela Stampen-koncernen ökar från 4,2 till 5,2 procent.

Vi ska ju upp ytterligare, men man måste ha differentierade marginalkrav för de olika verksamheterna. På koncernnivå ska vi ligga runt 10 procent.

Vad är målet för 2011?

Prognosen för 2011 är att vi ska öka rejält, och året har börjat bra.

År 2008 hade Stampen som mål att fördubbla omsättningen från 5 miljarder till 10 miljarder på fem år.

Målsättningen är densamma, men vi har skjutit det till 2013. Det blev ett hack i utvecklingen på grund av lågkonjunkturen.

Stampen ökade

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.