Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Toca Boca öppnar i San Francisco

Publicerad: 3 Februari 2012, 09:47

Bonniers mobilspelsutvecklare Toca Boca öppnar kontor i San Francisco. Större försäljning och mer etablerat varumärke i USA är målet, enligt vd Björn Jeffery.


Ämnen i artikeln:

Toca Boca

Björn Jeffery flyttar själv till San Francisco, och kommer att anställa analytiker och mobilmarknadsförare på plats.

Jag ser inget skäl att flytta produktionen, det fungerar jättebra här. Däremot behöver vi komma närmare den amerikanska marknaden och Apple, säger han.

Till en början trodde han att det skulle gå att hitta en mall för marknadsföringen av mobilappar.

Ju mer man lär sig desto mer inser man att det är specifikt för varje app. Det finns inget tydligt sätt att marknadsföra apparna, bara trial & error.

Att Toca Boca inte säljer till dem som använder apparna ställer också andra krav på marknadsföringen.

Vi säljer till föräldrarna, men utvecklar för barnen.

Toca Bocas produkter är språk- och textoberoende och har därför hela världen som marknad. Arabvärlden och framför allt Saudiarabien och Kuwait har blivit stora marknader. I Kuwait har Toca Boca sex appar bland de tio mest nedladdade.

Dessutom säljer vi bra där. Kuwait har blivit en viktig marknad för oss, säger Björn Jeffery.

Varför det blivit så har han inget svar på.

Men det här visar de positiva sidorna med App store, att plötsligt har man en stor marknad som man inte har bearbetat och inte hade räknat med.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Toca Boca

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.