Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tillgänglig, inte gratis, är nyckelord för Zennström

Publicerad: 15 Februari 2008, 13:06

Gratis är inte Niklas Zennströms vision. Snarare att skapa nya möjligheter och tillgänglighet. Tv har genom nya teknologiska plattformar gått från passivt till interaktivt medium, från tablåstyrt till tittarstyrt, exemplifierade han då han talade på public service-dagen.


Niklas Zennström grundade tillsammans med Janus Friis fildelningsprogrammet Kazaa.
– 400 miljoner nedladdningar, men det var för tidig, konstaterade grundaren.

Senaste skapelsen är Joost, en programvara för distribution av tv-program och video.

– I dag är det en hel generation som tycker är det är ok att ladda ner, filmer, tv-serier, musik, sade Niklas Zennström.

Knäckfrågan är hur man ska ta betalt. Han varnade  för att tv-industrin gör samma misstag som musikindustrin.

– Anpassningen måste ske snabbare. Vi måste skapa affärsmodeller så att de som äger och producerar innehållet får betalt.

Internet har en stor möjlighet att styra reklam, vilket inte tv har. Det skulle kunna skapa bra och intressanta affärsmodeller, menade Niklas Zennström.

Samtidigt som han betonade public service som viktig för att hålla en hög kvalitetsnivå sade han att public service måste förändras.
– Mångfalden tillgodoses över internet. Från en till många går vi till många-till-många-distribution.

Han förespråkade att arkiv via nätet görs tillgängliga ”för vem som helst” och sade sig inse att det finns upphovsrättsliga problem, men att ”man måste jobba med nya regler”.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.