Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tidningskriget: Metro/24timer ska nå break even under året

Publicerad: 4 Augusti 2008, 11:22

Den danska gratistidningen MetroXpress, som tillsammans med JP/Politiken nu också äger 24timer, räknar med att nå break even mot slutet av detta år. Paradoxalt nog kan konkurrenten Nyhedsavisen bidra till att förbättra situationen för MetroXpress.


I Danmark fortsätter kriget på tidningsmarknaden, vilket har lett till lägre annonspriser. Detta har i sin tur gått hårt ut över gratistidningarna. MetroXpress räknar med att ha förlorat mellan 12 och 15 procent av sin annonsvolym.

I maj slöt JP/Politikens Hus ett avtal med Metro International, som innebär att 24timer i dag ingår i MetroXpress. I gengäld har JP/Politikens Hus fått en aktiepost på 24,5 procent i MetroXpress. Med detta avtal har JP/Politikens Hus sluppit ifrån den ekonomiska börda det är att ge ut 24timer.

I ledningen för MetroXpress är man dock övertygad om att man är på rätt väg ekonomiskt sett.

– Fusionen med 24 timer börjar nu att fungera, säger VD Sören Riis i MetroXpress till Medievärlden. Vi räknar med att ha fått fullt genomslag för kostnadssynergierna nu i augusti-september. Vi kommer att spara mycket pengar på framförallt distribution, administration och foto. Men det går också att spara på det redaktionella när det gäller gemensamt inköp av material från byråer.

– Vår plan är att fortsätta med utgivningen av 24timer, och vi räknar med att MetroExpress med 24 timer ska nå break even mot slutet av detta år. Vi är måna om att behålla de båda tidningarnas särskilda profiler. Detta är viktigt, inte minste med tanke på annonsörerna. De båda tidningarna har faktiskt bara en 15-20 procent gemensamma läsare, säger Sören Riis.

Ledningen för konkurrenten Nyhedsavisen, som i dag lade fram sitt resultat för 2007, säger i en kommentar att Nyhedsavisen ska öka sina annonspriser kraftigt under resten av detta år.

– Om de lyckas med det, så är det positivt också för oss, säger Sören Riis, som tror att det om ett år bara finns tre gratistidningar kvar på den danska marknaden.

De kvarvarande skulle, enligt Sören Riis, vara MetroXpress, 24timer samt Urban eller Nyhedsavisen.

Moderbolaget Metro International redovisade ett driftsresultat på 0,6 miljoner euro för andra kvartalet i år för fjorton dagar sedan. Det är en nedgång med hela 3 miljoner euro jämfört med samma period i fjol.

– För att förbättra den ekonomiska situationen har vi bestämt oss för att spara 3,5 miljoner euro i Metro International, säger Anders Kronborg, vice vd i Metro International. Besparingarna ska göras över hela verksamheten, inga delar är skyddade från detta. Vi har redan sagt upp anställda här på huvudkontoret i London, och flera kommer det att bli.
Christer  Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.