Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tidningschefernas utmaningar

Publicerad: 20 December 2010, 10:12

Att ta betalt på nätet är inte dagstidningarnas främsta utmaning. Det visar en undersökning som TU genomfört med tidningschefer i dagspressbranschen.


Ämnen i artikeln:

TU

När tidningscheferna får frågan om vilka som är deras främsta utmaningar de närmaste två åren är de vanligaste svaren:

* Att fortsätta utveckla den redaktionella produkten (85 procent).
   * Att bygga och behålla förtroendet från läsarna (56 procent).
   * Att utveckla nya affärer (37 procent).
   * Att bli bättre på att ta betalt av annonsörer på nätet (31 procent).
   * Att bli bättre på att ta betalt av läsare på nätet (25 procent).

(Procentsumman överstiger 100 procent eftersom respondenterna har fått uppge flera alternativ.)

”För tidningarna själva finns uppenbart frågor som har högre prioritet än att ta betalt för innehåll på nätet. Främst att utveckla sitt redaktionella innehåll, men även att utveckla nya affärer och att ta bättre betalt av annonsörer”, säger Anna Serner, vd TU i ett pressmeddelande.

Hela 74 procent av tidningscheferna räknar med att behöva sänka kostnaderna ytterligare de fram till 2014, men ändå uppger 9 av 10 att satsningarna på redaktionell utveckling kommer att öka eller vara oförändrade.

Innehållet i dagstidningarna har ändrats de senaste två åren. Enligt de tillfrågade i enkäten har webbjournalistik, lokal journalistik och användargenererat material både i papper och på webben ökat mest, medan utrikesjournalistiken minskat.

Undersökningen finns på Flickr och på tu.se

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.