Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tidningens roll för demokratin nedvärderas

Ekonomin står i centrum och mediernas roll för samhället och demokratin är det ganska tyst om, skriver Gunnar Nygren, professor i journalistik på Södertörns högskola.

Publicerad: 19 Oktober 2012, 06:33

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Hösten har varit full av dystra besked om nedskärningar på redaktioner. Det diskuteras brist på affärsmodeller, digitala strategier och hur nya kanaler ska fyllas. Ekonomin står i centrum och mediernas roll för samhället och demokratin är det ganska tyst om. Därför är det befriande att läsa Peter Götells debattartikel och hans plädering för de lokala mediernas betydelse för demokratin.  Han påminner om att medierna har en större roll än att dra in vinster till sina ägare (vare sig de sitter i Oslo eller Göteborg).

Peter Götell pekar på sambandet mellan lokala medier och valdeltagande, att aktiva lokala medier ger en lokal debatt som gör att många går och röstar. Naturligtvis är det många faktorer som påverkar valdeltagande till exempel sociala faktorer som klass och utbildningsnivå, etnisk bakgrund och styrkan i den lokala identiteten. I en förort i ett storstadsområde är platsidentiteten ofta splittrad mellan boendet, platsen där man växt upp, där man jobbar och där man tillbringar fritiden. Utanför storstäderna är platsidentiteten ofta mer samlad i en starkare lokal identitet.

Det är just därför som de lokala medierna är så viktiga de kan bidra till att överbrygga de sociala och identitetsmässiga skillnader som finns mellan medborgare. De lokala medierna är en mycket viktig del av den lokala offentligheten, de är det gemensamma torg där information, skvaller och debatt förmedlas. Även om det skiljer mellan partier och åsikter, så blir alla som möts på mediernas lokala torg delar av en helhet. En lokal identitet som växer fram.

När Schibsted, Bonniers, Stampen och de andra koncernerna räknar på sina kalkyler för medieföretagens framtid saknas posten samhällsbetydelse  på plussidan. För några år sedan gjorde Göteborgs universitet i samarbete med några medieföretag publicistiska bokslut där även innehållet och mediernas betydelse för samhället fanns med. Men detta dog ut i brist på intresse. Istället är det siffrorna som regerar. Det är svårt att se ett samhällsansvar som sträcker sig längre än till nästa kvartalsbokslut när redaktionerna ska bantas.

Lokal demokrati utan lokaltidning fungerar dåligt, skriver Peter Götell och det är bara att instämma. Jag vill tillägga att en lokaltidning utan ägare som värnar förutsättningarna för den lokala journalistiken fungerar ännu sämre. I längden är satsningar på lokal journalistik dessutom något som läsarna vill ha, visar alla typer av läsarundersökningar. Det är i den lokala journalistiken som medieekonomin och tidningarnas betydelse för demokratin kan mötas.

Lokal demokrati kräver lokala tidningar
Gunnar Nygren, professor i journalistik på Södertörns högskola

Axel Andén

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.