Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tidningen Vi förlorade namnstriden – men gör bra resultat

Publicerad: 24 Augusti 2006, 13:28

Marknadsdomstolen dömde till Vi-butikernas favör. Tidningen Vi och KF fick inte gehör för att handelskedjan med sitt namn och logotype är kommersiellt vilseledande och snyltar på den klassiska tidningens renommé. - Jag är besviken, säger Vi:s chefredaktör Anneli Rogeman. Men nu lämnar vi det och jobbar vidare.


När Vivo-handlarna lämnade Axfood 2004 efter en schism, bedömde man det som orealistiskt att få loss namnet Vivo från Axfood. Lösningen blev namnet Vi-butikerna. Förledet ”Vi” har sedan använts i olika kombinationer i marknadsföringen, bland annat på reklamblad, där ”Vi” varit signalen.
Detta har KF och tidningen Vi velat stoppa. Trots invändningar från dem har PRV godtagit beteckningen Vi-butikerna. Marknadsdomstolen tar dock ingen hänsyn till det i sin bedömning.
Det tidningen Vi och KF reagerat starkast på är Vi-butikernas reklamblad ”Matextra”, som har ett stort ”Vi” som dominant märke. Till utseendet är deras ”Vi” mycket likt tidningens logotype. Dock i rött när tidningens oftast är svart-vit.
Marknadsdomstolen konstaterar för det första att det inte finns någon risk att produkterna, tidningen Vi och reklambladen, förväxlas med varandra.
För det andra anser domstolen att det inte är bevisat att Vi-butikerna använder ”Vi” självständigt. Vidare skiljer sig logotyperna från varandra framför allt i färg och så finns det ingen koppling i Vi-butikernas marknadsföring till tidningen Vis verksamhet.
Snyltar då Vi-butikerna på tidningen Vis goda renommé?
Domstolen menar att sammanblandning inte är trolig och att de välkända handlarna inte har något att vinna på en sammanblandning med tidningen.
Domen innebär att KF och tidningen Vi får betala Vi-butikernas rättegångskostnader på 1,3 miljoner. Det blir KF som tar kostnaden – tidningen kommer inte att drabbas.
Tidningen Vis chefredaktör Anneli Rogeman är besviken över utslaget. Framför allt tycker hon att domstolen inte tagit hänsyn till att logotyperna är lika varandra, och att tidningen använder sin också i andra färger än svart-vitt.
Misslyckades ni i pläderingen och er bevisning?
– Jag satt med. Jag var förvånad att man kunde göra så mycket show av rättegången som motparten gjorde. Kanske fungerade det. De gjorde till exempel stor sak av att jag kallat deras produkter ”ett simpelt reklamblad”.
– Vårt mål gällde deras broschyrer. Eventuellt kunde vi betonat det mer.
– Men nu är det avklarat och vi går vidare.
Tidningen Vi har haft en stark utveckling under Anneli Rogemans ledning. Upplagan stiger.
– Och vi gjorde det starkaste halvåret någonsin, en liten vinst. Det gladde styrelsen och ägarna.
– Så har vi instiftat Teskedsorden, med Amos Oz som hedersmedlem. Han talade vid vårt arrangemang på Södra Teatern i torsdags och publiken samlade ihop en grundplåt på 10 000 kronor till orden. Vi håller på att sätta samman en styrelse.
Tidningen Vi har i dagarna nominerats till priset som Årets kulturtidskrift och till ett internationellt pris för sin redesign, signerad Pompe Hedengren.
– Vi är stolta, säger Anneli Rogeman glatt.
Anders  Ahlberg

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.