Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tidningen gäller när det ska handlas

Publicerad: 24 Juli 2009, 02:26

Dagstidningen är den viktigaste källan när man ska planera sina köp, visar preliminära resultat från en amerikansk undersökning. 41 procent använder tidningen först. På andra plats ligger internet, valt av 21 procent och direktreklam med 14 procent.


Undersökningen kartlägger dagstidningsannonsernas roll i konsumentvanor och konsumtionsmönster. Enligt Newspaper Association of America visar den att 59 procent av de svarande säger att de använder dagstidningar när de planerar köp. Dagstidningsannonserna fick dem att: klippa kuponger, 61 procent, köpa något, 50 procent, surfa till en sajt, 31 procent.

Så här listade de svarande vilket medium de anser vara viktigast när de ska handla:

Dagstidningar

Internet

Direktreklam

TV

Kataloger

Radio

Andra

41 %

21

14

8

6

2

5

,

Undersökningen har gjorts av Mori Research. 3000 vuxna har intervjuats. Rapporten är klar i höst.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.