Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tidningen där alla kurvor pekar rätt

Publicerad: 1 Oktober 2014, 09:49

Här går upplagan går åt rätt håll. Och annonsintäkterna ökar. Ja, det handlar om en svensk tidning. Nej, artikeln är inte tio år gammal.


Ämnen i artikeln:

Mats EdmanDagens Samhälle

Dagens Samhälles all-time-low är på 22 561 ex i början av 2011. Då togs det strategiska beslutet att slutat lägga ut nyheter på nätet. Där skulle bara debatten ligga.

2010 hade vi tappat 1 500 prenumeranter per år som upptäckt att vi gjorde en gratistidning på nätet fem dagar i veckan. Även om det inte var samma produkt så kände de att det vi la ut på nätet räckte, säger Mats Edman, vd och chefredaktör för Dagens Samhälle.

Då togs också beslutet att Dagens Samhälle ska vara en affärstidning riktad till beslutsfattarna inom den offentliga sektorn.

Nu är upplagan uppe i 29 000 ex varav omkring 22 000 är fullbetalande. Räckvidden cirka 50 000 personer.

Vi når omkring 75 till 80 procent av alla folkvalda i landet, säger Mats Edman.

I gruppen högre beslutsfattare inom den offentliga marknaden (folkvalda politiker samt chefer inom såväl offentlig sektor som i privata företag som verkar där) når Dagens Samhälle 46 procent av samtliga i hela landet.

Intäkterna kommer i år att landa på omkring 57 miljoner kronor, hälften upplage-, hälften annonsintäkter och rörelsevinsten är 5 miljoner.

En förklaring är bristen på verklig konkurrens i nischen. Dagens Medicin och Dagens Industri är inne på vissa delar av Dagens Samhälles marknad. Men inte så att det egentligen stör Mats Edman.

Vi märker inte av dem så himla mycket faktiskt.

Annonsörerna vet att det inte finns något bättre alternativ om de vill nå målgruppen.

Har annonsaffären gynnats av att tidningen tagit ställning för privata alternativ i den offentliga sektorn?

Vi har inte tagit ställning varken för eller emot privata alternativ. Bara konstaterat att de finns.

Det handlar inte bara om de privata vård- och utbildningsalternativen.

Den typen av verksamheter är bara toppen av ett isberg.

Friskolor och privata vårdalternativ är omkring en sjundedel av alla privata företag som verkar inom välfärdssektorn enligt Mats Edman.

Och de hade flugit helt under radarn om vi inte bevakat dem.

Det finns inget som tyder på att välfärdssektorn kommer att minska i omfattning de närmaste åren. Därför ser Mats Edman med tillförsikt på framtiden. Han tror också att papperstidningen kommer att behålla sin starka position.

Men om det skulle hända att folk av någon anledning inte längre vill ha den finns det en strategi klar. Den bygger på att läsarna har betalvilja även digitalt. För att ge bort mängder av journalistik gratis finns inte på Mats Edmans karta.

Det kommer vi aldrig att göra.

Kommer sajten att även innehålla nyheter kommer det att krävas att läsaren är betalande prenumerant. Och papperstidningen kommer sannolikt att ingå.

Vi kommer nog inte att separera där. Läsarna får välja allt eller inget.

Ämnen i artikeln:

Mats EdmanDagens Samhälle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.