Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tidningarnas valmanifest överlämnat

Publicerad: 4 September 2014, 10:41

TU och Sveriges Tidskrifter överlämnade idag sitt valmanifest till riksdagen. I det föreslår de båda branschorganisationerna ett antal enkla åtgärder.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterTU

TU:s vd Per Hultengård och Sveriges Tidskrifters vd Kerstin Neld överlämande idag sitt valmanifest till Kulturutskottets ordförande Gunilla Carlsson (S).

”Riksdagspartiernas valmanifest är en ganska dyster läsning ur ett mediepolitiskt perspektiv, på sin höjd hittar man en eller två meningar om public service. Förhoppningsvis kan vårt valmanifest vara en hjälpande hand när de formulerar sin egen mediepolitik”, säger Kerstin Neld i en kommentar.

”Att Stefan Löfven presenterade Socialdemokraternas valmanifest utan att säga ett ord om mediepolitiken är talande för hela valdebatten där mediefrågorna hittills lyst med sin totala frånvaro. Därför tyckte vi att det var hög tid att markera lite”, säger TU:s vd per Hultengård.

Fyra enkla åtgärder som enligt TU och Sveriges Tidskrifter skulle förbättra villkoren för tidningar och tidskrifter:

- Verka aktivt för uppdaterade europeiska momsregler, så att också digital tidnings- och tidskriftspublicering kan omfattas av den reducerade momsen på tryckta tidningar, tidskrifter och böcker.  
- Säkerställ och värna medieföretagens upphovsrätt i den digitala tidsåldern när EU:s upphovsrättsdirektiv ska ses över.
- Avskaffa den orättvisa tidningsskatten, eller reklamskatten, en reform som blir allt billigare att genomföra i takt med att skatten skrämmer bort annonsörer från tidningarna (till medier som inte betalar reklamskatt).  
- Tillåt annonser i en reglerad ordning från såväl statliga som privata och svenska som utländska spelbolag.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges TidskrifterTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.