Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Tidningarna missar tv-miljonerna

I år kommer tv-kanalerna att säga nej till hundratals miljoner kronor. Kvällspressen har jagat varenda krona, vilket inte är fallet med morgontidningarna, skriver Starcoms nordiska vd Jens Welin.

Publicerad: 6 September 2010, 07:54


Ämnen i artikeln:

DagspressTv

Efter mörker kommer ljus. Efter mediedepressionen 2009 har den svenska mediemarknaden återhämtat sig urstarkt jämfört med våra nordiska grannländer och Västeuropa. Under andra kvartalet har investeringarna i morgonpress ökat med 11 procent enligt IRM. Sveriges Mediebyråer ökade investeringarna i morgonpress med drygt 40 procent under juni och juli. Det går bra för den svenska dagspressen. Men det borde gå bättre!

Det senaste decenniet har dagstidningarna tappat marknadsandelar till tv och internet. Den tidigare så dagspresslojala kategorin detaljhandel har kontinuerligt flyttat pengar till tv. Grovt räknat har detaljhandelskunder flyttat drygt en miljard kronor från papper till tv under en femårsperiod.

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Nu måste det vara dags för dagspress att slå tillbaka på tv. Under 2010 har tv-kanalerna blivit överrumplade av en tjugoprocentig efterfrågeökning av tv-utrymme. Tv-annonsörer som under 2009 kunde välja och vraka bland i TV-utbudet, får nu stå med mössan i hand och knacka på dörren för att få komma in. Utan årsavtal släpps en del kunder inte ens in i tv. Hela 150 miljoner kronor estimerar Starcom att tv-kanalerna tvingas säga nej till under 2010. Vilken möjlighet för dagspressen (eller andra huvudmedier) att ta hand om dessa pengar! För 2011 kommer tv-kanalerna att höja priserna för att dämpa efterfrågan, vilket innebär att flera kunder börjar undersöka alternativa medieval.

Trots att tv-kanalerna var slutsålda redan i juni så har Starcom inte märkt av någon revanschlusta hos morgontidningarna. Kvällspressen har varit på jakt efter varje mediekrona sedan slutet av 2009 och det har lett till en kraftig uppgång. Jag uppmanar säljorganisationerna att sätta full press på tv. Agera snabbt och kraftfullt för att återvinna andelar. Skapa kreativa affärsmöjligheter för de kunder som inte kommer in i tv. Inse att annonsörer kan tvingas producera nya annonser för dagspress, men subventionera detta genom repetitionsrabatter så att de får både impact och frekvens för pengarna. Frekvens är nämligen en av fördelarna som tv har haft jämfört med dagspress. Öka säljtrycket på kunderna. Anpassa prissättningen så att detaljhandelskunderna får lika mycket utrymme som varumärkeskunder.

Annonsörer och vi medierådgivare är oroliga på grund av tv-marknadens överhettning. Vi är redo för att lyssna på lösningar så att vi kan sova gott om natten.

Säljbolagen tar inte åt sig av Welins kritik
Jens Welin, Nordisk VD för mediebyrån Starcom

Axel Andén

Ämnen i artikeln:

DagspressTv

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.