Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tidningarna bildar front mot Scanpix

Publicerad: 8 December 2006, 10:13

Upp emot hundraprocentiga prishöjningar har fått tidningarna att bilda gemensam front mot Scanpix. Alla stora tidningsgrupper har reagerat mot höjningarna av abonnemangspriserna. Imorgon ska de vid ett telefonmöte försöka hitta en gemensam väg för att få lägre priser.


Den första offerten efter sammanslagningen av Scanpix och Pressens Bild fick många redaktörer att sätta kaffet i halsen. De tidningar som tidigare lyckats förhandla sig till fördelaktiga avtal fick upp emot hundraprocentiga prishöjningar. Även de som tidigare haft dyrare avtal har fått minst tioprocentiga höjningar.
– När två byråer blir en borde inte matematiken vara att priserna höjs till det dubbla, säger Jens-Erik Bergvin, biträdande redaktionschef på Norrköping Tidningar.

Tidningarna har diskuterat med Scanpix var och en för sig och fört fram synpunkten att det blivit för dyrt. En del har då fått nya offerter, men även dessa har de ansett vara för höga.
– Det är för mycket pengar för redaktionerna, och budgetarna för nästa år är ju redan lagda, säger Jens-Erik Bergvin.
– Varje koncern vet vad de vill betala. Jag vet vad NT-koncernen vill betala, och det är definitivt mindre än vad det står i vår offert.

Tobias Röstlund, administrativ produktionschef på Scanpix, säger att tjänsten är kraftigt förbättrad.
– Hårddraget är det ju dubbelt så mycket inrikesbilder, vi har en ny leverantör av utrikesbilder (AP), vi har lagt upp ett stort arkiv av genrebilder och vi har en fotograf som jobbar heltid med det arkivet. Vi har också nio nyhetsfotografer för att satsa framåt, vilket ger en nästan dubbelt så effektiv bevakning som när Pressens Bild och Scanpix hade varsin fotograf där det hände saker.
Enligt Tobias Röstlund är prishöjningen motiverad av kostnadsökningarna som beror på den nya förbättrade tjänsten, och på att Scanpix fått höjda priser från en del leverantörer. Han menar att en viktig orsak till att en del tidningar reagerar är att de tidigare haft alldeles för låga priser.
– De som reagerar mest är de som haft lägst priser, vissa har legat extremt lågt. Om du jämför med priserna utan abonnemang är det fortfarande väldigt fördelaktigt. Man säger att man inte behöver så mycket och sedan laddar man ner 1000 bilder i månaden.
De kanske inte behöver så många att välja på bara?
– Det är inte det vi hör när det är i gång sedan, då vill de alltid ha mer att välja på.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.