Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tidningar ifrågasätter TU:s platsannonsindex

Publicerad: 28 Maj 2010, 07:15

Samtidigt som TU:s index visar en minskning upplever många tidningar ett riktigt race. Nu öppnar TU för förändring av indexet.


Enligt TU:s platsannonsindex första kvartalet 2010 tappade storstadstidningarna 4 procent och landsortstidningarna 11 procent.

En tidning som har reagerat på siffrorna är NWT, som har ökat intäkterna från platsannonser med 75 procent och volymen med 70 procent hittills i år, enligt Joakim Ander som är controller på företaget.

En liknande utveckling upplever Gota Media.

Vår utveckling är något helt annat än den TU rapporterar.  Vi hade en tillväxt på 100 procent i april och ingen av våra tidningar ligger under 40 procent ackumulerat i år, säger ekonomichefen Ola Blomberg.

NWT och Gota Media är inte ensamma, TU:s branschanalytiker Fredrik Rogberg har fått ta emot många samtal från tidningar som inte känner igen sig i siffrorna.

Det här är den inrapporterade annonsvolymen, ungefär hälften av de rapporterande tidningarna går upp och hälften ner, säger TU:s branschanalytiker Fredrik Rogberg.

Det kan handla om regionala skillnader, för de regioner som har jobbtillväxt upplever just nu en kraftig återväxt.

Finns det några felkällor?

Ja, volym går tyvärr inte alltid att sätta i relation till pengar.

Kan det bero på att tidningarna rabatterade under lågkonjunkturen?

Det skulle kunna vara så att många rabatterade, men de jag pratat med säger att de inte har gjort det. En snabbanalys skulle vara att man rabatterat spaltmeterpriset första kvartalet 2009 för att hålla volymen även när intäkterna minskade. Volymerna har legat någorlunda konstant hela tiden.

Ola Blomberg har svårt att förstå det.

Det finns inget som är så stabilt som priset på platsannonser, det rabatterar vi aldrig. Så det kan aldrig vara svaret, i så fall skulle det handla om gigantiska rabatter.

Fredrik Rogberg säger att det här kan ha varit sista platsannonsindexet från TU baserat på volym.

Just nu samlar jag in intäkter från en mindre panel som vi arbetat med ett tag internt på TU. Vi överväger att övergå till intäkter för platsannonsindex, om det blir missvisande att bygga på volym kan vi inte ha det så.

Platsannonserna fortsätter minska

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.