Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Think tank vapen i jakten på samsyn

Publicerad: 28 Augusti 2009, 08:42

Tänk dig en bank som drevs av Sveriges mediebolag. Där transaktionerna mellan läsare och annonsör kunde ske på ett enkelt sätt. Det är ett av förslagen som spånades fram på den think tank som arrangerades av TU i går.


Målet med var att hitta samarbetsfrågor och skapa möjligheter till ett fortsatt idéutbyte. Ett 20-tal personer som jobbar med marknads- och utvecklingsfrågor på ett antal medieföretag träffades i Stockholm för att brottas med frågeställningarna.

Förutom banktanken pratade man bland annat också om att det skulle gå att utveckla en bildtjänst a´la iTunes där kunder kunde få köpa bilder.

En applikation till iPhone där man kunde geotagga material samt ett antal andra möjliga samarbetsprojekt var också uppe för diskussion.

Men gruppen såg också ett antal hot mot fortsatta samarbeten:

Motstridande intressen hos de inblandade, brist på resurser hos TU och en rädsla för att det lokala utvecklingsarbetet avstannar är tre exempel.

Sören Karlsson, ansvarig utgivare för hd.se var en av de medverkande.

– Ansatsen är god, sedan är det en annan sak om det lyckas. Men jag tror att frågorna måste vara på en nivå där de som vill hänga med kan göra det och de som inte vill slipper.

Hans favoritprojekt går ut på att lägga samman vad mediehusen vet om läsarnas beteenden. Hur de navigerar och vad de läser på de enskilda sajterna. Allt för att kunna serva så väl läsare som annonsörer bättre.

Går det till exempel plocka ut målgruppen sport- och motorintresserade på landsbygden och servera specifika kampanjer för dessa går det få bättre betalt från annonsörerna är hans teori.

Det kostar för mycket för en enskild tidning att utveckla något sådant själv. Men om flera gör det så kan det vara genomförbart menar Sören Karlsson.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.