Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

The Economist minskar gratisläsningen rejält

Publicerad: 27 Februari 2019, 12:23

Den brittiska veckotidningen The Economist säger sig nu satsa på att få fler betalande läsare. Därför stramar de upp betalväggen – i stället för tre gratis artiklar i veckan får man nu bara läsa fem i månaden, rapporterar Digiday.


Ämnen i artikeln:

Prenumerationer

Under sex månader har The Economist prövat sin betalvägg. Man erbjöd då registrerade läsare tre gratis artiklar i veckan. Statistiken visade efter testet att de flesta antingen läste totalt fem artiklar innan den tecknade en prenumeration eller tecknade prenumeration direkt när de registrerade sig.

Men det frikostiga gratiserbjudandet gjorde att många också klarade sig på det som var gratis utan att behöva en prenumeration, skriver Digiday.

Därför gör nu tidningen om – och erbjuder bara fem artiklar i månaden.

”Det här tillvägagångssättet har gjort det möjligt för oss att göra både och: Vi blir lite mer effektiva med att konvertera till prenumerationer men säkerställer samtidigt att annonserna får lika mycket exponering”, säger Marina Haydn, chef för globala utgåvan av The Economist till Digiday.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Prenumerationer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.