Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Telias agerande kan vara trippelfel

Publicerad: 9 Oktober 2008, 05:25

Lägger Telia tillbaka sina banners blir det trippelfel. Det slår advokatbyrån Mannheimer & Swartling fast. - Vi är redo att gå ut i krig för det här, säger Tidningsutgivarnas vd Anna Serner.


Ämnen i artikeln:

TeliaAnna SernerTU

Advokatbyrån Mannheimer & Swartling har på Tidningsutgivarnas uppdrag kartlagt vilka juridiska konsekvenser det kan få om Telia lägger tillbaka annonserna på SurfOpen som de sagt att de kommer att göra.

Om en fristående part förändrar innehåll eller utseende på nätsajt eller mobilportal är det både varumärkes- och upphovsrättsintrång. Samt renommésnyltning menar advokatbyrån. Fullföljer Telia sina planer kan det alltså leda till både skadestånd och vitesförelägganden enligt Mannheimer & Swartling.

– Det här stödjer vår uppfattning i alla delar, säger TU:s vd Anna Serner.

Hon kommer inte att acceptera att Telia lägger tillbaka bannerannonserna. Kontakter har tagits med ett antal andra aktörer som uttalat sitt stöd för TU:s åsikter.

– Vi har alla med oss. Utom Telia, säger Anna Serner.

– Vi är redo att gå ut i krig för det här.

Telia har meddelat till henne att de kommer att lägga upp banners på SurfOpen igen. Men inte gett några besked när. Och Anna Serner är inte fullständigt övertygad att de kommer tillbaka.

– Mitt intryck är att de inte vill erkänna att de har haft fel.

Enligt henne har Telia varit i kontakt med enskilda större medieföretag för att försöka få enskilda affärsuppgörelser med dessa. Men det har blivit blankt nej.

– Varför ska de dela sina intäkter med distributören?

– Det är inget jag kan se att tidningarna har några fördelar av, säger Anna Serner.


Ämnen i artikeln:

TeliaAnna SernerTU

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.