Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tekniska Museet vann DN:s reklamcup

Publicerad: 18 Augusti 2009, 08:47

Det blev en överlägsen segrare i DN:s reklamcup. Av 428 röster fick Tekniska Museet 316.


Juryns motivering säger det mesta:
” Det krävs ingen Einstein för att förstå annonsen för Tekniska museet. Det perfekta hantverket gör igenkänningsfaktorn hög och charmfaktorn minst lika stor. Annonsen är ett skolexempel på att det enkla ofta är det geniala.”

– När vi kom på idén kändes den självklar. Det är en rak tolkning av en väldigt känd symbol. För oss är det här vad Tekniska Museet handlar om – ett fantastiskt ställe för barn som är nyfikna på hur världen fungerar, säger Per Forssberg, copy på reklambyrån Ruth i ett pressmeddelande.
Anmälningsavgiften var 89 000 kronor. För det fick Tekniska Museet fem helsidor i DN. Som första pris, förutom äran, blir det en publicering till.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.