Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Tårtfest på Direkt i fredags

Publicerad: 31 Augusti 2009, 09:59

Nyhetsbyrån Direkt firade med tårta i fredags. Men inte på grund av scoopet med tillsättningen av två chefsredaktörer inom Bonniersfären utan att de norska ägarna Infront sålt så bra.


Att man i nästan alla tidningar utom de direkt berörda kunde läsa om att DI:s publisher Gunilla Herlitz tar över ledningen för DN är inget som förvånar Direkts chefredaktör Lars Östlund:
– Nyheter om medier brukar bli en stor nyhet i medier. Men frågan är om de har så stor betydelse för läsaren.

Nyhetsbyrån Direkt lever i hög utsträckning på att i realtid leverera finansiell information till aktörer på marknaden. Då går det inte bara komma med rewriter av pressmeddelanden:
– Våra kärnkunder har också tillgång till dem. Vi måste tillföra mer än bara ett antal staplade nyckeltal. Därför välkomnar jag verkligen varje gång vi får ett sådant genomslag.

Så då gynnar det er att ingen på Bonnier bekräftar nyheten, det innebär ju att alla måste citera er…
– Visst kan man säga det.

Enligt Lars Östlund har nyhetsbyrån Direkt klarat kristiden relativt bra. Man har suttit rätt still i båten och bara gjort några smärre förändringar av antalet anställda.
– Många sajter som jobbar mot den finansiella marknaden har haft det betydligt svårare.

Går ni med vinst?
– Mja, jag vet inte om jag kan kommunicera det…

Direkt jobbar främst på den nordiska marknaden men samarbetar också med internationella partners. Nyhetsbyrån startades 1988 och har bytt ägare ett antal gånger, senast i november i fjol då man köptes av norska Infront. I 13 år i rad har man toppat den årliga ranking som görs av ett antal finansiella aktörer och börsbolag om vilken som är den bästa nyhetsbyrån.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.