Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 14 Mars 2005, 15:18
- Äntligen! Så kan man sammanfatta reaktionerna på svenskspråkiga Hufvudstadsbladet, efter att tidningen fått 5 000 nya läsare. - Tveklöst är det ett resultat av vår satsning på en ny och fräsch tabloid, säger vd Henrik Johansson.
Det finlandssvenska flaggskeppet Hufvudstadsbladet – i folkmun ”Husis” – har haft ett tufft decennium bakom sig. Från rekordupplagan på cirka 67 000 år 1990 har bladet backat till 50 649 i fjol. Omorganisationer och redaktionella jobbyten till trots, har kräftgången bara fortsatt.
– I mars 2004, just före lanseringen av tabloiden, låg vi 2 000 exemplar lägre än året innan. När så fjolårets totalupplaga kom hade vi istället ett plus på 555 exemplar, konstaterar Johansson.
I Finland mäts såväl upplagor som antal läsare. Det senare mäts av ”Nationella Mediamätningen” (”Kansallinen Mediatutkimus”), som bygger sin rapport på intervjuer. Enligt dem har alltså ”Husis” på ett år fått 5 000 nya läsare.
– I absoluta tal har vi ökat mest av landets tidningar och är nu elfte största sjudagarstidningen i Finland, säger Johansson. Ojämförbart störst är dock Helsingin Sanomat, som läses av över en miljon finländare. Därefter följer Aamulehti i Tammerfors (319 000) samt Turun Sanomat i Åbo (277 000).
I Finland utkommer inte kvällstidningarna på söndagar. Bägge kvällstidningarna har dock gjort ett lyft, och Ilta-Sanomat har 966 000 läsare mot 617 000 för Iltalehti.
Finländarna är kända som ett tidningsläsande folk, och undersökningen visar att 86 procent av den vuxna befolkningen läser en eller flera dagstidningar. I åldersgruppen 12 – 19 är motsvarande siffra 71 procent.
– Dagstidningarnas läsarsiffror har de senaste åren varit mycket stabila. Deras satsning på att utveckla såväl layout som innehåll är nyckeln till framgången, konstaterar Sirpa Saarikivi på den finska motsvarigheten till Tidningsutgivarna.
SÖREN VIKTORSSON
Helsingfors
Sören Viktorsson
mvredaktion