Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Tabellen som är nyckeln till Toronto Stars framgång

Publicerad: 5 september 2012, 04:43

Koll på vad kunderna vill ha. Och möjlighet att ge dem det. Det har gett Toronto Star rejält ökade intäkter trots att upplagan för tidningen går ner.


Vi undersöker mycket och hela tiden. Både vad våra kunder vill ha men också vad de som inte är våra kunder kan tänkas önska sig.

Så förklarar John Cruickshank, publisher för Toronto Star, Kanadas största tidning, vad som ligger bakom stora delar av mediehusets framgångar de senaste fem åren:

Under den perioden har vi fördubblat vår marknadsnärvaro och ökat våra intäkter med 40 miljoner dollar.

Att alla dessa undersökningar ger stora mängder data upptäckte man snabbt. Data som ofta gav för lite eller var för komplicerad för att hantera effektivt. Ett sätt att komma tillrätta med problemet var att dela upp läsarna i 21 olika grupper utifrån ålder, inkomst och antal barn i hushållet:

Ta till exempel Y1 som motsvarar hipsters. Tack vare undersökningarna vet vi nu vilka roliga hattar de ska köpa. Och vilka drinkar de köper när de är ute.

Undersökningarna har också varit ett stöd i produktutvecklingen. Utifrån dessa har de inlett ett samarbete med New York Times när det gäller söndagsläsningen. För en dollar extra får läsarna nyheter och NYT:s tjocka bokbilaga.

På lördagarna kan läsarna välja att också få hem bilagan World Weekly, med fördjupningar och reportage med internationellt perspektiv.

Laura Evans, analytiker på Dow Jones, konstaterade att bra data är sådan som är viktig för affären. Till exempel var man bor och vilken typ av kund man är, såsom möjlig prenumerant och ofta återkommande eller mer sporadisk läsare. Men också att bra data kräver bra analytiker.

Annars är det bara information.

Det är också viktigt att hitta rätt nivå på hur man använder dessa analyser.

Det ska vara för att förstå läsarna och affären. Inte för att diktera vad som är nyheter eller inte. Det måste redaktörerna avgöra.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev