Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

TA siktar på vinst efter frekvensnedgång

Publicerad: 28 Augusti 2017, 09:17

I november går Trelleborgs Allehanda över från sexdagars till tredagarstidning – en åtgärd som ska innebära att flera års förluster vänds till vinst redan nästa år. Någon minskning av personalen är inte aktuell.


– Vi räknar med att det vi sparar på papper och distribution ska göra att vi får ett positivt resultat 2018, säger Trelleborgs Allehandas chefredaktör Martin Falkenby till Medievärlden.

Beslutet att halvera utgivningsfrekvensen kom i våras efter flera tunga förlustår och är den kanske mest drastiska nedgången i svensk press. Från och med den 6 november kommer TA ut tisdagar, torsdagar och lördagar.

Hur tror du läsarna reagerar?

– Det blir naturligtvis en stor saknad att bara få tidningen tre dagar i veckan. Men vi hoppas och tror att prenumeranterna stannar kvar, säger Falkenby.

För att kompensera prenumeranterna sänker TA priset med omkring 30 procent, vilket på årsbasis betyder en sänkning från 2 742 till 1 920 kronor.

– De besparingar vi gör och det faktum att lokalannonseringen ökar rejält gör att vi ser med tillförsikt på framtiden. Vi gör inga personella nedskärningar.

Frekvensförändringen innebär också ett omtag i journalistiken.

– Den snabba nyhetsförmedlingen sköter i vi över nätet. I papperstidningen blir det i fortsättning mer bakgrund och analyser, säger Martin Falkenby.

Gota Media, som äger TA, särredovisar inte sina tidningar. Därför finns inga siffror på hur dåligt TA går. Men enligt Medievärldens källor var situationen prekär i våras och det var det som tvingade frekvensnedgången.

Lars Ohlander

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.