Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sydsvenskans vd om tidningens framtid

Publicerad: 20 Mars 2012, 12:55

Vinstdelning kommer före tv-satsning på Sydsvenskan. Att gamla aktörer kan bli starka på nya områden tror inte vd Lars Dahmén på.


Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Redan nästa år ska Sydsvenskan uppfylla ägarkravet och ge 80 miljoner kronor i vinst. Och då blir det också en vinstdelning till personalen. Det avslöjar Sydsvenskans vd Lars Dahmén i en intervju med Medievärlden, där han också är övertygad om att papperstidningen är mer seglivad än vad många tror och att en betalmodell för digitala medier är nära.

Och i år når Sydsvenskan når sitt budgetmål på 30 miljoner i vinst trots sämre intäkter än väntat. Men fler sparpaket blir det inte.

Lars Dahmén, du har efter ett halvår som vd för Sydsvenskan minskat personalen med 80 tjänster och satt upp ett sparmål på 100 miljoner kronor. Räcker det? Eller måste dagstidningarna slimma sina organisationer ännu mer framöver?

Det vi håller på att genomföra räcker under överskådlig tid, så långt man kan blicka. Men jag vill säga att det vi gjort är oerhört betydelsefullt för Sydsvenskan att man gör lite mer rejäla åtgärder, att minska baskostnadskostymen. Det finns absolut inga planer på fler sparpaket. Däremot måste vi, liksom alla andra tidningar, hushålla med våra resurser, lägga pengarna på rätt saker.

Du upplevdes av många som en torped från Stockholm som skulle genomdriva obehagliga åtgärder. Hur upplevde du själv processen?

Jag förstår helt klart att det finns en osäkerhet och oro i en sådan här situation, men jag känner inte igen mig i beskrivningen. Tvärt om, när tidningens läge blev känt för alla upplevde jag ett stöd för att genomföra de åtgärder som var nödvändiga. Jag känner mej inte motarbetad.

Du har satt ett vinstmål för 2012 på 30 miljoner kronor. Håller det? Annonskonjunkturen har ju varit ganska svag de första månaderna i år.Vad bör Sydsvenskan tjäna över tid?

Det där med annonserna gäller ju oss också. Vi ligger efter på intäktssidan, men vi har lyckats hålla igen på kostnadssidan, så vår prognos på 30 miljoner kronor i vinst i år står fast.

– Det som ägarna hela tiden kommunicerat är tio procents avkastning. Med ca 800 miljoner i omsättning framöver betyder det en årlig vinst på 80 miljoner kronor Och på den nivån ska vi ligga 2013 är målsättningen. Om inte konjunkturen rasar fullständigt.

Och hur ska ni nå dit?

Sänkta baskostnader, förenklad och tydlig organisation, fokus på våra starka områden. Och så komplettera med nya intäkter på sikt.

Vid vilken vinstnivå blir det aktuellt med det vinstdelningssystem du tidigare lanserat här på medievärlden.se?

Det finns inget spikat, men min uppfattning är att alla företag ska ha någon form av vinstdelning, går företaget bra ska alla tjäna på det. I år har vi inga sådana planer, men nästa år, med 80 miljoner i vinst, hoppas jag att vi ska kunna lansera ett vinstdelningssystem. Hur det ska se ut har jag ingen aning om. Men 2013 kommer det det är min plan.

I likhet med de flesta tidningshus funderar ni på att ta betalt på nätet. Hur stor del av intäktskakan är det rimligt nätet kan bidra med?

Att våra annonsintäkter från digitala medier kommer att växa är ganska klart, de är i dag ganska låga. Men den spännande frågan är naturligtvis när börjar man få läsarintäkter. Och där måste vi komma igång. Det är en viktig symbolfrågan att kunna ta betalt för vår digitala verksamhet. Men det dröjer nog några år innan det kan bli någon volym att tala om. Vilken modell vi ska välja har vi inte bestämt oss för. Det kan till exempel vara en kombi-lösning med prenumeration både på print och webb. Men vi tittar på olika lösningar.

Nu tror ju jag att papperstidningen är mer seglivad och kommer att dominera betydligt längre än vad många tror. Att flytta resurser är inte något vi planerar. Papper måste ha bra resurser under överskådlig tid, liksom de digitala kanalerna

Hur tjänar tidningshusen sina pengar framöver? Nya inkomstkällor? Lokal-tv?

Jag har jobbat i gränslandet medier/IT i 25 år. Och jag har lärt mig att vara väldigt försiktig med påståenden som gamla aktörer kan bli starka på helt nya områden. Det finns ganska få sådana exempel. Den som är bra på ett visst område ska oftast fortsätta vara jäkligt bra på det området. Man ska naturligtvis ta till sig allt nytt, men inte rusa åstad och satsa enorma resurser på att bli ledande på något man inte är expert på. Jag tror inte tv är något framgångsrikt koncept för en tidning som Sydsvenskan. Jättestor risk, stor investering, ett område där det redan finns starka aktörer. Nej!

Skomakare blir vid din läst . . ?

Ja, lite så.

Enligt Orvesto minskar Sydsvenskan mest i räckvidd av storstadstidningarna. Bekymrar det dig?

Det är klart det bekymrar oss, men jag har svårt att se var den här siffran kommer ifrån. Vi ser inga sådana tapp. Vi får se när nästa mätning kommer. Men någon ökad upplaga tror jag inte vi kan räkna med. Vi hoppas kunna byta den nedåtgående trenden.

Hur ska Sydsvenskan utveckla samarbetet med storasyster DN?

Det är en sak vi jobbar med mycker mer än tidigare. Men här det gäller att vara tydlig. Den vanligaste missuppfattningen är ett det ska bli en massa redaktionella samarbeten. Men det är i n t e  målet. Det fins väldigt många andra områden där vi kan hitta synergier innan vi börjar titta på direkta redaktionella samarbeten. Vi har tryckerierna och Bink-satsningen på det digitala området. I fortsättningen handlar det om samarbete kring administration, back office.

Men visst kan vi samarbeta redaktionellt. Häromdagen kom vi till exempel ut med en resebilaga som vi gjort tillsammans med DN och GP ett smart sätt att samarbeta. Vi får säkert se fler projekt av den typen

Gratistidningarna?

För oss är vår gratistidning City i Malmö och Lund ett bra komplement till betaltidningen. Men där kan man diskutera gratistidningarnas framtid om mobilerna fortsätter att utvecklas. Får gratistidningarna problem snabbare då?

Frågan måste ställas: Du hade precis sjösatt ditt tuffa sparprogram i höstas när det blev rejäl turbulens kring förre vd:ns mångmiljonfallskärmar och annat. Hur påverkade det dig, processen och tidningen?

Det var ju jättejätteolyckligt naturligtvis. Inte för mig, jag visste väl lite hur läget var och så. Men för alla personer på tidningen. Det finns en enorm stolthet här på Sydsvenskan och den där turbulensen tog hårt. Men samtidigt tycker jag nog att vi hanterade det bra. Och nu har vi lämnat det bakom oss och ser framåt.

Lars Ohlander

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Lars DahménSydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.