Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sydsvenskans nya helgtidningar

Publicerad: 22 Augusti 2011, 07:08

Sydsvenskan slår ihop feature och kultur- och nöje för att göra en fylligare kulturbilaga fredag - söndag. I lördags kom också nya Sydsvenskan Näringsliv.


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Sydsvenskan slår ihop söndagstidningen med Kultur & Nöje och gör ett större helgmagasin fredag, lördag och söndag.  På fredagar blir det en större utgångsdel och fokus på vad som händer i helgen. På lördagar tillkommer mat, dryck och stil och på söndagar resor.

Om det liknar någon annan tidning i Sverige så är det Svenska Dagbladet, att kulturdelen byter utseende på helger, och innehåller större reportage. Och att det finns resor och annat featurematerial, säger Dan Ivarsson, nyhetschef på Kultur- och nöjesredaktionen och projektledare för den nya B-delen.

Kommer något att försvinna eller få mindre plats?

Möjligen vissa reportage som var i Söndagsbilagan förut, men de kan gå i andra delar av tidningen istället.

Kommer ni att ha något utbyte av material med DN Kultur?

Inte vad jag vet.

Hur tänker ni kring annonsintäkter?

Det gäller att få med sig de annonsörer vi hade i söndagsbilagan och de vi hade i kulturdelen. Vår förhoppning är att söndagsdelens läsare ska hitta till kulturmaterialet och tvärtom.

Bilagorna kommer att göras av Kultur- och nöjesredaktionen, 12 personer, tillsammans med fetaureredaktionen som är cirka 5 personer.

Designen är gjord av formchefen Benjamin Peetre och Petra Villani.

I lördags kom också första numret av Sydsvenskan Näringsliv, som tidigare hette ”Lördag”. I programförklaringen skriver redaktören Thomas Frostberg: ”Betoningen ligger framför allt på liv i begreppet näringsliv. Vi vill skildra vardagslivet i de skånska och danska bolag som utgör ryggraden i regionens näringsliv och arbetsmarknad. Vi vill också berätta om människorna som ligger bakom dessa företag, entreprenörerna och innovatörerna som inte deppar ihop över en börskris utan fortsätter försöka förverkliga sina drömmar och visioner. För att göra sambanden ännu tydligare byter vi nu namn från Lördag till Sydsvenskan Näringsliv på denna helgläsning med fördjupande reportage, personporträtt, karriärtips och senaste nytt inom teknik och bil och trafik.

Dummybilder på den nya B-delen nedan, och bilder på nya Näringsliv nedan:

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.