Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sydsvenskans chefredaktör om att bli ”den andre”

Publicerad: 2 December 2010, 08:45

Under hösten har världens uppmärksamhet riktats mot Malmö. Stockholmsmediernas bevakning av staden har både irriterat och lett till djupare förståelse för hur det är att hamna i mediedramaturgin, enligt Sydsvenskans chefredaktör Daniel Sandström.


Ämnen i artikeln:

Daniel SandströmSydsvenskan

Sydsvenskans chefredaktör Daniel Sandström har redan gjort ett 30-tal intervjuer i höst. Medier från hela världen har kommit hit för att söka svar på frågor om främlingsfientligheten i Sverige. Senast var det ett team från Barcelona som cyklade ut till Sydsvenskans höghus på hotellets lånecyklar i snöovädret.

Det är tydligt att Sydsvenskans redaktion irriterat sig på framför allt Stockholmsmediernas bevakning av staden.

Malmö blev ”den andre”, den man projicerade saker på istället för att ta reda på hur det egentligen låg till.

Om den onyanserade bevakningen fört något gott med sig är det att den har lett till diskussioner, självreflektion och insikter för Sydsvenskans redaktion.

Det är nyttigt att bli omskriven, för du förstår vad orden gör med den som får orden på sig. När du är en del av ett omskrivet område förstår du vad som kan hända när orden används för att etikettera den verklighet som du lever i.

Daniel Sandström reagerade bland annat på att många medier rapporterade att det var invandrare som blev skjutna.

Det blev väldigt tydligt att medias sätt att använda ett polisiärt uttryck gjorde att de fick fel fokus på vad som hände. Det var Malmöbor, inte invandrare, som var i skottgluggen.

Men är det inte viktigt att berätta vilken kategorisering av människor den här personen använder, även om man inte själv ställer sig bakom den?

Det är inte samma sak som att man inte ska skriva om den rasism som finns och det hat som troligen ligger bakom skotten. Men när media inte reflekterar kring ordet invandrare reproducerar de ett ”vi och dom”-tänk som är allvarligt för att en massa människor som är svenskar inte blir erkända som svenskar.

Daniel Sandström har också retat sig på att dödsmisshandeln i Landskrona fick vinjetten ”Mordet i Landskrona” i många tidningar.

Även där använde medierna polisens och åklagarens ord. Som dessutom stämde precis med den tes Sverigedemokraten Ted Ekeroth drev: att det här var ett rasifierat mord.

Är man inte försiktig med ordens valörer kan man spela folk i händerna på ett sätt som inte är ansvarsfullt.

Han tycker att Skåne och framför allt Malmö beskrivits som ett extremt våldsamt i riksmedierna under en längre tid.

När det kom till de här skjutningarna började det stå oss själva i halsen. Journalister som kommer till Malmö och åker direkt ut till Rosengård och frågar var gevären finns. Och till slut blir serieskytten en integrations- och invandringsfråga och integrationsministern kommer till Rosengård trots att de flesta skjutningarna var i andra områden.

Att Malmö framställs som väldigt brottsdrabbat tror han beror på att staden ändå är så liten att medierna fortfarande kan bevaka punktvis. De flesta gänguppgörelser och polisinsatser rapporteras.

Var börjar lokalbevakningen i Stockholm? Vid Hötorget? Om du läser Svenskan och DN får du en ganska tvättad bild av gatunivån. Det beror också på att Svenskan och DN inte har någon kriminaljournalistik längre.

Undersökningar visar att Malmö har en högre toleransnivå än övriga Sverige, att staden ligger på amerikanska nivåer.

Malmö är redan ett mångfaldssamhälle, mer än en tredjedel av Malmös befolkning har invandrarbakgrund. Men jag tror att den intoleranta gruppen i Malmö är mer hatisk och aktiv och frustrerad eftersom mångfalden redan är här.

Speglar sammansättningen på Sydsvenskans redaktion stadens mångfald?

Nej, det gör det väl inte. Men nyhetscheferna mäter vilka som syns och kommer till tals i tidningen. Och vi har en mångfaldsgrupp som arbetar med ett mångfaldsdokument, och vi har lagt till mångfald som en kompetens att värdera vid lönerevisionen.

Bland de yngre är mångfalden större. Det är en kompetensfråga, vi söker folk som kan många språk och har breda kulturella erfarenheter, inte folk med annorlunda efternamn.

Sydsvenskan startade kampanjen ”Vi älskar Malmö” för att många var illa berörda av det som hände i Malmö. Kampanjen har kritiserats för att försöka skyla över problemen och heja på staden istället för att granska den kritiskt.

Kampanjen var en viktigt emotionell ventil i ett läge där väldigt många människor kände sig trängda. Det handlar inte om att släta över de problem som finns, i en bra kärleksrelation kan du kritisera.

Vad händer med kampanjen nu?

Vi avslutade häromdagen, och kunde konstatera att vi dragit in 260 000 till brottsofferjouren.

Ståhl om Sydsvenskans vägval

Daniel Sandström vill digitalisera prenumerationsmodellen

Sydsvenskan svensk mästare i profilering

Anja Gatu

Anders Olofsson

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.