Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sydsvenskan testar ny e-prenumeration

Publicerad: 28 Mars 2011, 11:11

I höst kommer Sydsvenskan att testa en utvidgad prenumerationslösning där det mesta som mediehuset producerar ingår. Inlogg och kunddata blir viktigare än intäkter från gratisanvändare, enligt chefredaktör Daniel Sandström.


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

I framtiden kommer Sydsvenskan att använda sig av flera prenumerationsnivåer. En där bara papperstidningen ingår och en utökad där även mediehusets digitala kanaler följer med, till exempel Ipad- och mobilversion och tillgång till material på sajten som kan komma att kräva inloggning. På sikt kan också ett rent digitalt prenumerationserbjudande bli aktuellt.

I höst gör tidningen ett första test för att pröva modellen.

Den utökade prenumerationen kommer inte att kosta speciellt mycket mer enligt chefredaktör Daniel Sandström:

Vår Ipadtidning kostar idag 49 kronor per månad för våra prenumeranter. Jag har svårt att se att vårt nya paket ska kosta mer. Snarare mindre. Så långt som möjligt ska priset vara en ickefråga. Men vi vill skapa en mer digital prenumerationslösning som knyter samman papper med mobilapp, Ipad och webb och kombinera detta med ett digitalt lojalitetsprogram. Det handlar om att ge de betalande mer och bättre tjänster, snarare än att ge gratisanvändarna mindre innehåll.

Det viktiga kommer därför inte att vara att få betalt från alla gratisanvändare utan att få dem att logga in anser Daniel Sandström. Sajten har omkring 400 000 unika besökare per vecka i dag.

Vi måste bli bättre på att se möjligheterna i dessa besöksflöden. De är en viktig informationskälla, både kommersiellt och journalistiskt.

Det gäller därför att skapa lojalitetsfördelar för prenumeranterna. Hitta erbjudanden och rabatter från annonsörerna som kan locka till exempel. Men det är viktigt att erbjudandena håller en tillräckligt hög nyttonivå så de inte upplevs som spam menar Daniel Sandström.

I dag har New York Times betallösning premiär. Från och med nu kan besökarna läsa 20 artiklar per månad gratis sedan kostar det. Modellen har fått kritik från flera bedömare. En är den franske journalisten Frédéric Filloux:

New York Times modell är som det franska skattesystemet. För det första är det för dyrt, för det andra är det för komplicerat. Samtidigt har de all rätt att ta betalt med tanke på vad de producerar, säger han till Sydsvenskan.se.

Daniel Sandström vill inte göra tummen ner för NYT:s betalvägg.

Det finns flera saker med den som är intressant, framför allt deras all access-modell som leder prenumeranterna i alla kanaler och att man samtidigt inte stänger ute länkekonomin så att man kan vara en del av snacket.

Dock är han tveksam till om betalväggen vore något för Sydsvenskan.se.

Jag tror på bättre prenumerationserbjudanden och fler tjänster, snarare än på betalvägg kring ett visst innehåll. Att hela varumärket bakas in och att vi fokuserar mer på dem som vi har en stark relation till och som redan betalar. Gratis är helt okej, men den verkligt intressanta relationen är den vi har till våra prenumeranter. Den måste fungera även om världen går från analogt till digitalt. Över tid är kunddatabasen en enorm tillgång som gör oss unika i vår region. Vi har varit för dåliga på att se möjligheterna.

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.