Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Sydsvenskan tar täten

Publicerad: 8 Februari 2011, 09:46

Sydsvenskan har sedan i somras lanserat fyra produkter och fler är på gång. Göteborgs-Posten och Upsala Nya Tidning lägger fortfarande mest krut på sina kundkort.


Ämnen i artikeln:

UNTGPSydsvenskan

Sydsvenskan inledde arbetet med tilläggsprodukter strax innan sommaren med en serie kokböcker. Därefter samarbetade tidningen med Expressen kring en box med böcker av Astrid Lindgren. Under hösten har läsarna kunnat beställa NE-spelet och samtliga band i Nationalencyklopedin.

Systemet är detsamma som på DN där läsaren får ett erbjudande om den aktuella tilläggsprodukten och sedan får göra ett aktivt val. Första delen i serien är gratis och därefter får läsaren bestämma om han eller hon vill köpa resten.

Dimitra Kavakliotis, projektledare på marknadsavdelningen, berättar att man fortfarande provar sig fram i arbetet med tilläggsprodukterna. Precis som kvällstidningarna har Sydsvenskan insett att böcker fungerar bra och liksom Dagens Nyheter är man noga med att produkterna ska ligga nära tidningen.

Vi tar fram våra produkter i samarbetet med företaget Peak Publishing och försöker jobba med tilläggsprodukter på flera olika sätt. Vi håller på att utveckla vår webbshop och tänker också lansera enstaka produkter. Vi provar oss fram helt enkelt, säger Dimitra Kavakliotis.

Det ligger nära till hands att tro att Sydsvenskan skulle ta fram tilläggsprodukter i samarbete med Bonniersyskonen i Stockholm. Men förutom ett mindre samarbete med Expressen kring en box med böcker av Astrid Lindgren, jobbar Sydsvenskan självständigt med sina produkter.

Visst pratar vi med varandra och Expressen har fungerat som ett bollplank för oss. Men vi sköter vårt arbete själva i samarbete med Peak Publishing, säger Dimitra Kavakliotis.

Någon vinst har Sydsvenskan hittills inte gjort på sina tilläggsprodukter.

Men vi har inte heller gått minus. Vi vill helt enkelt utforska framtiden för tilläggsprodukterna och hitta nya vägar för lönsamheten, säger Kavakliotis.

Göteborgs-Posten och Upsala Nya Tidning utforskar också marknaden för tilläggsprodukter men satsar i större utsträckning än storstadstidningarna på sina kundkort.

GP har byggt mervärdespaket för prenumeranter, där bland annat inlogg till NE.se, nyhetsflashar och privatmarknadsannonser ingått, men inte tagit extra betalt för det.

Men vi letar nya intäkter och tittar hela tiden på nya varianter, säger marknadsdirektören Helena Johnsson.

Inom Promedia har många tidningar erbjudanden genom kundkort och liknande, men försäljning av tilläggsprodukter är något som koncernen studerar noga.

För oss inom Promedia är privatkunderna prioriterade och vi ska öka resurserna och siktar på att öka intäkterna från de privata kunderna. Vi rekryterar nu två personer för att utveckla privatannonsaffären men också mikrobetalningar, kickbacks och andra nya intäkter, säger Birgitta Lövestedt, privatmarknadschef på Promedia.

För UNT är kundkortet det viktigaste verktyget när det gäller att erbjuda läsarna mervärden av olika slag. De trogna helårsprenumeranterna har tillgång till 250 olika rabatter som uppgår till ett värde av 60 000 kronor per år.

Kortkunderna kan också köpa kvalitativa produkter till bra priser i butiken som finns i vår entré. Vi försöker ladda vårt kort med så mycket som det bara går och det går vi plus på i långa loppet, säger Theo Blanco.

UNT:s senaste satsning är ett samarbete med 12 större livsmedelsbutiker i Uppsala. Alla med UNT-kort får ett presentkort på 100 kronor om de handlar för över 500 kronor på måndagar eller tisdagar.

Varje butik erbjuder detta under en månad var. Utnyttjar prenumeranterna erbjudandet sparar de hela 1200 kronor per år, förklarar Theo Blanco.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

UNTGPSydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.